PIĄTECZKI

 
 EDUKACJA NA ODLEGŁOŚĆ
 
W razie pytań prosimy Rodziców o kontakt 
Nauczyciel Jolanta Łabuz
email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

 

Piątek 16.04. 2021

Witam wszystkich.

Temat dzisiejszego spotkania W teatrze.

1.  Słuchanie wiersza M. Strękowskiej - Zaremby pt:” Czary w teatrze”.

Gdy siedzę na widowni
i gasną światła w teatrze,
kurtyna idzie w górę,
wstrzymuję oddech i patrzę.
Nagle wszystko ożywa:
śpiewają drzewa z papieru,
drewniany słowik fruwa,
kot w butach zmierza do celu.
Przeżywam ich przygody,
niezwykłe – aż nie do wiary.
Teatr to takie miejsce,
w którym możliwe są czary.
Kiedy jestem już w domu,
wycinam tygrysa w paski
i gram teatr dla mamy,
i czekam na oklaski.


− Czy wy czujecie się podobnie w teatrze?

− Czy w domu robicie teatrzyk dla rodziców?

-Jak zachowujemy się podczas spektaklu?

-Czy podczas przedstawień można rozmawiać i jeść?

Chce wam jeszcze powiedzieć, że są takie spektakle teatralne na które wymagany jest strój wieczorowy, czyli odświętny, elegancki.

Panie zakładają sukienki, Panowie garnitury.

2. Zabawa ruchowa wykonujcie do słów rymowanki.

Ilustracja ruchowa rymowanki Wielki smok.

Wielki smok szedł do przodu kroki trzy,

zrobił przysiad i wyszczerzył groźnie kły.

Skoczył w górę i rozłożył skrzydła swe,

latał w koło, by pogubić myśli złe.

W chłodnej wodzie pływał żabką też,

na czworakach chodził tak jak jeż.

Gdy się zmęczył, to zwinięty w kłębek spał,

kolorowe sny całą nockę miał.

3. A teraz chcę wam pokazać jak teatr wygląda, jego dekoracje, pomieszczenia do których nie mamy możliwości wejść

i zobaczyć nawet gdybyśmy pojechali na przedstawienia. Zapraszam was do zwiedzenia teatru Groteska on Line

Wirtualny spacer po teatrze Groteska tutaj kliknij

4. Teraz w tych czasach niestety nie możemy wybrać się do teatru na przedstawienie dlatego zapraszam was na przedstawienie on Line

Widowisko bajkowe dla dzieci pt. „ Sierotka Marysia w krainie baśni”.tutaj kliknij

Bajka o Szczęściu link tutaj kliknij

5. A teraz bardzo proszę zaśpiewajcie mi piosenkę „Paluszkowy teatrzyk” tutaj kliknij

 

6. Na zakończenie proszę zilustrujcie wybrany fragment oglądanej bajki.

 

 ****************************************

Czwartek 15. 04. 2021

Wszyscy są , witam Was zaczynamy już czas.

Temat: Układamy i rozwiązujemy zadania matematyczne.

1. Na dobry początek mam dla was kilka zagadek związanych z teatrem. Przyznam nie są to łatwe zagadki ale z pewnością je odgadniecie.

Może to być księga,

berło albo szpada,

bez niego aktorowi

wystąpić nie wypada. (rekwizyt)

Wciela się w nią aktor

na czas przedstawienia,

na tę krótką chwilę

swą tożsamość zmienia. (rola)

Co to za uczucie,

co dopada aktora,

kiedy wyjść na scenę

przychodzi już pora? (trema)

Gdy unosi się w górę,

aktorzy się zjawiają,

gdy na dół opada

-  w pas się nam kłaniają. (kurtyna)

Szykownie ubrany

na widowni siedzi

i z zapartym tchem

akcję sztuki śledzi. (widz)

Choć to nie rolnik, lecz rolę ma.

Często w teatrze lub w filmie gra. (aktor)

 

2. A teraz kilka zadań matematycznych do rozwiązania:

Tomek i Kasia robili paluszkowe pacynki. Kasia zrobiła 6 postaci z Kubusia Puchatka a Tomek 3 ze Smoka Wawelskiego. Ile razem dzieci zrobiły pacynek. 6+3= 9

Na wystawie sklepowej stały 4 kukiełki i 6 marionetek. Ile było razem lalek teatralnych na wystawie sklepowej? 4+6 = 10

W przedszkolnym kąciku teatralnym na półce stoi 10 pacynek. Adaś i Ela bawią się w teatr i do swojego przedstawienia dzieci zabrały 3 pacynki. Ile pacynek zostało na półce? 10 – 3 =7

Pan scenograf przyniósł z teatralnego magazynu 8 lalek jawajek potrzebnych do przedstawienia. Okazało się, że 4 z nich są popsute i konieczna jest naprawa. Ile jest dobrych jawajek? 8 – 4 = 4

3. 6-latki a teraz zobaczcie do swoich KP cz. 4 str. 21, wykonajcie do nich rysunki, a w wyznaczonych miejscach zapiszcie działania. Wykonajcie również ćw. ze str. 22 i 23.

5-latki z kolei otworzą swoje KP cz. 4 na str. 16, 17 i 18.

4. Pamiętacie naszą piosenkę o „Paluszkowy teatrzyk”tutaj kliknij

Zaśpiewajcie ja sobie możecie podczas jej śpiewania wykorzystać do zabawy zrobione we wtorek paluszkowe pacynki.

5. Na zakończenie jeszcze kilka zabaw rytmicznych.

Lekcja 2 - Dźwięki wysokie i niskie W PODSKOKACH | RYTMIKA DLA DZIECI tutaj kliknij


 

Do zobaczenia jutro, pa, pa.

 

****************************

 
Hello kids! How are you today?
 
Na początek jak zawsze piosenka:
 
 
Ostatnio rozmawialiśmy o zwierzętach na wsi. Przypomnijmy sobie nazwy zwierząt w języku
angielskim:
 
 
Pamiętacie Steve’a and Maggie? Dzisiaj zabiorą Was na wycieczkę do gospodarstwa. Zobaczcie:
 
 
Teraz mam dla Was kilka zagadek:
 
 
Na koniec do wyboru karty pracy:
 
 
Bye! Bye!

*********************************

Środa 14.04. 2021

Temat dzisiejszych zajęć: Bardzo ważna rola.

 

1.

 

Witam wszystkich Was (machamy do wszystkich)
w ten radosny czas (szeroko uśmiechamy się)


jedną ręką pomachamy, 
(machamy jedną ręką)
jednym oczkiem pomrugamy (puszczamy oczko)

teraz sobie podskoczymy (wysoko podskakujemy)
i cichutko już siedzimy. (siadamy)

 

2. Posłuchajcie opowiadania tutaj kliknij

 


A teraz mam dla was kilka pytań dotyczących opowiadania:

 

-Co postanowiły starszaki?,

-Jaką rolę miała zagrać Zosia siostra Michała?,

-O czym było przedstawienie?,

-Czy Michał rozpoznał na scenie swoją siostrę Zosię?,

-Co zagrała Zosia?

 

Jeszcze krótkie przypomnienie, czy zapamiętaliście jak nazywają się różne zawody związane z teatrem:

 

 

-Kto wybiera aktorówijest odpowiedzialny za całokształt sztuki teatralnej? (reżyser)

-Kto projektuje stroje? (kostiumograf)

-Gdzie szyje się stroje? (w pracowni krawieckiej)

-Gdzie tworzy się buty? (w pracowni szewskiej)

-Co się robi w garderobie? (aktorzy przymierzają kostiumy)

-Kto tworzy projekty dekoracji? (scenograf)

-Jak nazywają się osoby występujące na scenie? (aktorzy)

-Kto wymyśla o czym będzie przedstawienie teatralne? (scenarzysta)

 

3. Jak myślicie czy aktorzy potrzebują duża czasu na nauczenie się roli?

 

 

Tak aktorzy muszą dużo ćwiczyć, by nauczyć się roli i przygotować do występu. Oprócz dobrej pamięci i dykcji (poprawnej wymowy) muszą potrafić pokazać emocje i wcielić się w różne role.

Wy też dziś zamienicie się w aktorów i weźmiecie udział w ćwiczeniach przygotowujących do pracy aktora.

Przygotowania aktorów do występu” – potrzebna będzie piłka –wykonajcie następujące zadania:

-kołyszcie się na boki i śpiewacie: a – a – a – a, trzymając piłkę przed sobą;

-kręćcie się dookoła własnej osi i śpiewajcie: o – o – o – o;

-podrzucajcie piłkę do góry i śpiewajcie: opa – opa – opa – opa.

 

 

Aktorzy muszą czasami wypowiedzieć bardzo trudne zdania, więc teraz poćwiczymy wypowiadanie łamańców językowych. Proszę Rodziców o odczytanie zdań, a Wy spróbujcie je powtórzyć:

 

  • Żółta żaba szybko skacze, bo jak skakać ma inaczej?

  • Zagadki Agatki to gradki dla tatki.

  • Żółta żaba żarła żur.

  • Pchła pchłę pchła do wody.

  • Król królowi tarantulę włożył czule pod koszulę!

  • Jeż Jerzy śpi pod liśćmi jak należy.

  • Jerzy nie wierzy, że na wieży jest sto jeży.

  • Stół z powyłamywanymi nogami.

  • Chrząszcz brzmi w trzcinie w Szczebrzeszynie.

  • Szedł Sasza suchą szosą.

  • Wróbelek Walerek miał mały werbelek.

  • Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego.

  • Czarna krowa w kropki bordo żuła trawę, kręcąc mordą.

  • Cesarz często czesał cesarzową.

  • Nie pieprz wieprza pieprzem, Pietrze, bo bez pieprzu wieprz jest lepszy.

4. Proszę, aby starsze dzieci 6-latki otworzyły KP cz.4 na str.18 a następnie Karty Czytam piszę liczę na str.81 . Młodsze KP cz. 4 na str.12 i 13 wykonajcie umieszczone tam polecenia.

 

5. No a teraz czas na gimnastykę. Zapraszam Rodziców do wspólnych ćwiczeń.tutaj kliknij

 

 

*******************

Wtorek 13. 04.2021

Witajcie moi drodzy na początek zagadka. Gdy ją rozwiążecie dowiecie się o czym będziemy mówić w tym tygodniu.

Jak się nazywa taki budynek,
w którym zobaczysz scenę, kurtynę?
Krzesła tam stoją rząd za rzędem,
a ja tam bajkę oglądać będę. (teatr)

Temat dzisiejszego dnia: Paluszkowy teatrzyk.

1. Przygotowanie przedstawienia teatralnego w teatrze wymaga pracy wielu ludzi. Jak to wygląda krok po kroku możecie dowiedzieć się z filmu pt: Jak powstaje spektakl teatralny?” 

A to kilka zawodów związanych z teatrem:

Scenarzysta- pisze scenariusz przedstawienia,

Reżyser- obsadza aktorów w rolach nadzoruje próby

Scenograf – przygotowuje dekoracje

Kostiumolog –szyją kostiumy dla aktorów

Aktor – odgrywa role

Operator dźwięki i świateł- odpowiada za muzykę, nagłośnienie i oświetlenie,

Sufler- jest ukryty i podpowiada aktorom ich role na wypadek gdyby zapomnieli tekstu,

Charakteryzatorka – odpowiada za makijaż u aktora do spektaklu.

Mówiąc o teatrze chcę wam powiedzieć, że są różne rodzaje teatru np. teatr objazdowy, ogrodowy, muzyczny, szkolny, cieni. Więcej na ten temat dowiecie się z filmu pt: Teatr - rodzaje teatru, lalki teatralne 

2. A teraz zapraszam was do wysłuchania piosenki pt: „Paluszkowy teatrzyk”

Słowa piosenki: „Paluszkowy teatrzyk” (sł. K. Gowik i A. Żurawska)

I. Było sobie dziesięć paluszków

i bardzo się nudziły.

Wstyd powiedzieć nawet na uszko…

Ciągle się kłóciły!

Aż ktoś z paluszkowej rodzinki

dał pomysł jak się patrzy!

Zróbmy sobie małe pacynki

i będzie teatrzyk!

Czy każdy paluszek ma już swoją rolę?

Czy każdy paluszek chce być dziś aktorem?

Ref.: Zapraszamy na teatrzyk paluszkowy,

gdzie wystąpi smok dwugłowy

i straszydło śmieszne, całe rozczochrane,

i trzy małpki roześmiane.

Potem wróżka nam królewnę wyczaruje,

a królewna zaraz księcia pocałuje.

A na koniec mamy dwa malutkie kotki,

bo teatrzyk nasz jest słodki.

II. Od tej pory paluszki, gdy tylko się nudziły,

wyciągały szybko pacynki i teatr robiły.

A w teatrze nudy nie było, bo każdy był zajęty,

kłótnie znikły, a każdy palec miło uśmiechnięty.

Czy każdy paluszek ma już swoją rolę?

Czy każdy paluszek chce być dziś aktorem?

Ref.: Zapraszamy na teatrzyk…

Rozmowa na temat piosenki :

Co robiły wcześniej paluszki, gdy się im nudziło?

Na jaki pomysł wpadły?

Jak robimy paluszkowy teatrzyk?

Jakie postacie mogą występować w tym teatrzyku?

Co robią teraz paluszki, gdy się nudzą?

3. Zabawa przy piosence Paluszkowy teatrzyk (Ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne)

Dziecko porusza się po pokoju przy nagraniu. Podczas pierwszej przerwy ( po I zwrotce) w nagraniu zatrzymuje się i klaszcze nad głową. Podczas drugiej przerwy klaszcze pod uniesionymi do góry kolanami, a podczas trzeciej przerwy – klaszcze, uderzając dłońmi o swoje uda. Jeżeli ktoś ma własny pomysł na układ ruchowy, taniec podczas przerw zapraszam do wykonania.

4.6-latki zobaczcie do swoich KP cz. 4 str. 19 i wykonajcie zadania. Porównajcie liczbę kukiełek oraz rozwiążcie krzyżówkę. 5-latki KP cz. 4 str. 14 i 15.

5. Praca plastyczna „Moja pacynka”

Link do pacynka na palce 

Oraz tutaj kliknij

Jeżeli ktoś z was ma własny pomysł pacynki z ulubionej bajki to również może je zrobić.

Dla chętnych na zakończenie Teatrzyk Pacynka w Minitece „Kozucha Kłamczucha” - Biblioteka Sopocka 

Do zobaczenia.

 ******************************************

 

J. angielski

Hello children!

Powitajmy się piosenką: tutaj kliknij

Poćwiczmy teraz liczenie: tutaj kliknij

 

Dzisiaj zaczynamy nowy temat. Będziemy rozmawiać o zwierzętach na farmie. Na początek poznajcie nowe słowa, słuchajcie i powtarzajcie:tutaj kliknij

 

Możecie poprosić Rodziców o wydrukowanie kart z nazwami zwierząt, rozetnijcie je i wykorzystajcie do zabawy, np. Co zniknęło? Rozłóżcie 3 wybrane karty, nazwijcie zwierzęta po angielsku, Ty zamknij oczy a w tym czasie Mama lub Tato schowają jedną kartę. Spróbuj zgadnąć co zniknęło. A później zamiana ról.

Tutaj znajdziecie karty, możecie wybrać kolorowe lub stworzyć własne: tutaj kliknij

 

Posłuchajcie teraz piosenki: tutaj kliknij

 

Na koniec kilka interaktywnych zabaw: tutaj kliknij

 

Have Fun!

****************************************************

Witam starszaki.

Poniedziałek  12.04. 2021

Temat dzisiejszego dnia: Zabawy z literą f


1. Posłuchajcie wierszyka i powiedzcie jaką literkę dzisiaj poznamy. Kto potrafi może
przeczytać go sam.

Jest we Francji fachowa fryzjerka,

Co z fantazja farbuje futerka.

Foka fika z radości fikołka,

 zawsze chciała być w kolorze fiołka.



A teraz powiedzcie jakie znacie wyrazy z głoską "f"

 Link do obrazka https://www.printoteka.pl/pu/materials/item/3890


2. A teraz 6-latki zobaczcie do swoich KP cz.3 str. 82 spróbujcie znaleźć te elementy które w swojej nazwie mają głoskę f ( Franek, fotel, farby, fioletowy,) . Przeczytajcie tekst pod obrazkiem. Wykonajcie ćwiczenia ze str. 83, 84, 85. Zanim zaczniecie pisać literkę f w kartach pracy zobaczcie na filmik on wam podpowie jak pisać ją poprawnie.

Filmik do litery” f” link:   https://youtu.be/mMXIF0a6QME


3. A teraz mała rozruszanka:
https://www.youtube.com/watch?v=EuCip5y1464&list=PLt3FJASYjFdZHGrQHchgQekf2a1GgeAy0


4. Młodsze dzieci 5-latki bardzo proszę aby narysowały przedmioty na literę f. Możecie również poprosić rodziców jeżeli maja taką możliwość aby wydrukowali wam zamieszczony wyżej obrazek a wy starannie pokolorujcie go. Link do obrazka https://www.printoteka.pl/pu/materials/item/3890


5-latki możecie również z mamą zobaczyć na obrazek w którym należy otoczyć przedmioty na poznaną literę.

Obrazek z przedmiotami na głoskę f  - do wydrukowania dla chętnych.

„Otocz kołem głoskę f „  Linkhttps://logopomoce.pl/pl/p/Otocz-kolem-gloske-f/67


6-latki jeszcze jedno zadanie podzielcie mi poniższe wyrazy na głoski, 5-latki mogą również podzielić na głoski, trudniejsze na sylaby.

farby, flet, foka,  futro, filiżanka, fajka, fala, fortepian, firanka, figura, fasola, fabryka, fiołki, frytki, Filip, Franek ,Fryderyk, Faustyna.  


5. Ponieważ dbamy o wasze kręgosłupy poćwiczcie troszkę.

Link  https://www.youtube.com/watch?v=2BQCcIjudZ8

**************************************************

Życzę miłego dnia.

Piątek 09.04

Temat dzisiejszego dnia: Wiosenne prace na wsi

Dziś chcę abyście utrwalili sobie wiadomości o zwierzętach i pracy wykonywanej na wsi w tym celu zapraszam obejrzyjcie film, utrwalicie to tego uczyliśmy się w tym tygodniu tutaj kliknij
 
Teraz już wiecie rolnik hoduje: krowy, kury,  świnie, kozy, barany, konie, w gospodarstwie można zobaczyć pasieki z pszczołami. Praca rolnika jest bardzo potrzebna. Rolnik produkuje żywność, którą my możemy kupić w sklepie.
Praca rolnika jest  więc  bardzo potrzebna, często bywa również bardzo ciężka. Dlatego rolnicy wykorzystują do pracy w polu, gospodarstwie i w ogrodzie wiele pożytecznych maszyn i narzędzi.
 
Dzieci starsze zobaczcie do swoich KP cz. 3 str.  93 ,94, 95 ,96  jako utrwalenie waszej wiedzy o zwierzętach na wsi  wykonajcie polecenia.
Dzieci młodsze KP cz. 3 str. 78 i 79 oraz różowe str.69 .

Dla wszystkich chętnych którzy chcą dowiedzieć się coś więcej o pracy rolnika i maszynach rolniczych polecam filmy:

Do wykonania pracy potrzebne są: rolki z ręcznika papierowego lub papieru toaletowego, farby, klej, popcorn lub bibuła: biała, jasno różowa, zielona. Rolki pomaluj na brązowo gdy wyschną ponacinaj z jednej strony w wąskie paski do 1/3 długości i poodginaj aby powstały gałęzie drzewa. Naklej na nich klejem popcorn lub zwinięte w kulki kawałki bibuły białej lub jasno różowej to będą kwiaty na twoim drzewie.  Kawałek zielonej bibuły potnij na małe części i również zwiń kulik to będą listki i nalej między kwiatami.  Obraz wykonywanej pracy można zobaczyć na stronie.  Powodzenia. Z pewnością wasze prace będą piękne. 
tutaj kliknij
 
Życzymy miłego weekendu.
 
 
**************************************************
Czwartek 08. 04. 2021

Dzień dobry piąteczki.

Temat: Zabawy z liczbami.

1.  O czym się dziś pouczymy dowiecie się rozwiązując zagadkę.

Pewna liczba dwucyfrowa,
dwie najmniejsze cyfry chowa.
Z nich dwu, ta większa
jest zawsze pierwsza. (10)

Wszyscy doskonale wiecie, że liczba 10 składa się z dwóch cyfr z 1 i 0.
A teraz tak jak to robiliście w przedszkolu  pokażcie mamie na palcach 10. To są obie wasze raczki.
Liczbę 10 otrzymamy dodając do dziewięciu jeden element np
 

*********  *

9+1= 10
Ale liczbę 10 otrzymamy również:
8+2=10 
7+3=10 
6+4=10
5+5=10

2.  6-latki zobaczcie do swoich KP cz. 3 str. 68 narysujcie obok liczby 10, 10 kółek lub trójkątów. Pod spodem ponumeruj kwiaty 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
Następnie policz krokusy z lewej i prawej strony naklej cyfry w okienkach. (naklejki str. 68 w środku książki) rozwiązanie:
Krokusy 9 > 1  ;   Motyle  7 > 3.  Wykonajcie zadania ze str. 69 i 70 KP cz.3.

 Na str. 88 KP cz. 3 są trzy zadania do rozwiązania.

Kwoka odpoczywała w gnieździe ze swoimi 10 kurczątkami. 4 kurczątka odeszły. Ile zostało w gniazdku? 10 – 4 = 6
Kwoka sprawdza czy są wszystkie kurczęta. Policzyła je i okazało się że koło nie jest 7. Po chwili dobiegły jeszcze 3. Ile jest wszystkich kurcząt? 7+ 3 = 10
Na łące w zagrodzie odpoczywało 10 owiec. 2 owce wstały i odeszły. Ile owiec nadal odpoczywa? 10 – 2 = 8

5- latki otwórzcie swoje KP cz3 str.  74,  75 i 76  i wykonajcie zadania. Dokończcie rysować wg wzoru świnkę, kotka i kurczątko. Na str. 75  naklejcie kurczątka są na końcu książki rozwiązanie  w poziomie- pierwszy rząd: 1, 3, 5
                                            drugi rząd: 3, 3, 3
                                            trzeci rząd: 5, 3, 1- liczba kurcząt

3. A teraz krótka zabawa ruchowa do wiersza, wykonajcie ćwiczenia.

"Umiem liczyć do dziesięciu"
Na jeden - klaśnij, na dwa-skocz,
trochę w lewą stronę zbocz.
Na trzy-machnij nogą prawą
ale zrób to bardzo żwawo.
A na cztery -mrugnij okiem,
pięć-maszeruj równym krokiem.
Sześć - oznacza podskok w górę,
jakbyś chciał przeskoczyć gorę.
Siedem to jest kroczek w prawo,
osiem - możesz bić już brawo.
A na dziewięć - "liczba" krzyknij!
I na koniec stojąc w miejscu
wolno policz do dziesięciu!
 
4. Pamiętacie piosenkę  „Na podwórku”.tutaj kliknij


Spróbujemy zagrać akompaniament do tej piosenki. Możecie użyć do tego klocków drewnianych, klocków plastikowych, łyżek drewnianych czy metalowych, kubeczków plastikowych itp.
Włączcie sobie piosenkę i wystukujcie rytm jaki ma piosenka. Każdą zwrotkę możecie zagrać na innym instrumencie.

5.  Na zakończenie 6-latki jeszcze troszkę pracy KP czytam, piszę, liczę str. 72, 73 wykonajcie zadania.

Powodzenia do jutra
**************************************************** 
Język angielski 08.04
 
Hello children!
Przywitajmy się piosenką

Ostatnio rozmawialiśmy o wiośnie, dzisiaj dalej jesteśmy w tym temacie. Posłuchajcie piosenki, spróbujcie naśladować i bawić się razem ze śpiewającymi.

Zapamiętaliście jakieś oznaki wiosny o których była mowa w piosence?

Bluebird - drozd
Bee – pszczoła
Ladybug – biedronka
Butterfly – motyl
Frog – żaba

Poszukajcie teraz w domu zakrętki, np. z butelki z mleka (czerwona), dorysujcie oczy, kropki i w ten sposób powstanie biedronka – ladybug! Zabawcie się wspólnie z rodzicami w zabawę „Fly, ladybug!” Rodzic mówi: Put your ladybug on your… (połóż biedronkę na swojej.. ):

Head – głowie
Nose – nosie
Chin – brodzie
Tummy – brzuchu

A teraz słuchowe zagadki, posłuchajcie, spróbujcie zgadnąć:

Tutaj tekst dla ułatwienia:

Shh… Listen, what can you hear? – Szszsz… Posłuchaj, co słyszysz?
What is she doing? – Co ona robi?
She is raking the grass – ona grabi trawę
 
Shh… Listen, what is she doing? – Posłuchaj, co ona robi?
She is digging – ona kopie
 
Shh… Listen, what is he doing? – Posłuchaj, co on robi?
He is sowing the flowers – on sieje kwiaty
 
Shh… Listen, what is he doing? – Posłuchaj, co on robi?
He is watering the flowers – on podlewa kwiaty
 
Shh… What is she doing? – Co ona robi?
She is smelling flowers – ona wącha kwiaty
 
Shh… What can you hear? – Co słyszysz?
Yes, the bees are buzzing! – Tak, pszczoły brzęczą!
 
Shh… What can you hear? – Co słyszysz?
Yes, the birds are chirping! – Tak, ptaki ćwierkają!
 
Dla chętnych proponuję wykonanie eksperymentu i wyczarowanie tęczy w domu! Poproście o pomoc Rodziców!

Oczywiście jeśli macie ochotę to przyślijcie zdjęcia swoich prac na mój adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Na koniec piosenka

https://www.youtube.com/watch?v=T2dSe2uTAWQ
 *******************************************************
 

Środa 07.04.2021

Witajcie drogie dzieci i Rodzice .


Dzisiejszy temat to 
Zabawa z literą ł.


1. Posłuchajcie wierszyka i powiedzcie jaką literkę dzisiaj poznamy. Kto potrafi może

przeczytać go sam.


Na łące spotkałam łosia,
I bardzo ładne łabędzie.
Moje łóżko jak łódka było,
a wszystko mi się to przyśniło


A teraz powiedzcie jakie znacie wyrazy z głoską "
ł" podpowiedź znajdziecie na obrazku.


link do litery ‘ł” tutaj (kliknij)

2. Wykonajcie polecenia 6-latki w KP cz. 3 str. 62, 63, a młodsze dzieci 5-latki KP cz. 3 str.78, 79.

Pamiętajcie litera ł to spółgłoska więc zaznaczamy ją kolorem niebieskim.

Starsze dzieci przeczytajcie tekst na dole strony 62. Wykonajcie ćw. ze str. 63


3. A teraz mała rozruszanka: tutaj (kliknij)

 

4. Młodsze dzieci bardzo proszę aby narysowały przedmioty na literę ł.

A starsze proszę rozszyfrujcie wyrazy wg podanych liter oraz narysujcie rozwiązania KPcz3 str. 64

Zanim zaczniecie pisać literę, obejrzyjcie film jak napisać ł tutaj (kliknij)

 

Teraz na str. 65 napiszcie literę ł po śladzie a następnie samodzielnie


5. Ponieważ dbamy o wasze kręgosłupy poćwiczcie troszkę.tutaj (kliknij)


Życzymy miłego dnia i owocnej pracy. Pozdrawiam.

 

****************************************

Wtorek 06.04

Tematem tego tygodnia będzie Wiosna na wsi.

A dzisiaj poznacie nową piosenkę „Na podwórku.”tutaj (kliknij)


Piosenka nr 10 ( słuchajcie jej codziennie i spróbujcie się nauczyć jej śpiewać)

I. Na podwórku na wsi

jest mieszkańców tyle,

że aż gospodyni

trudno zliczyć ile.

 

Ref.: Kury, gęsi i perliczki,

i indyki, i indyczki.

Jest tu kwoka z kurczętami,

mama kaczka z kaczętami.

Piękny kogut Kukuryk

i kot Mruczek,

i pies Bryś.

Więc od rana słychać wszędzie: kukuryku, kwa, kwa, gę, gę,

hau, hau, miau, miau, gul, gul, gul

– podwórkowy chór

 

II. Koń kasztanek w stajni,

a w oborze krowa,

tam w zagrodzie owce

i brodata koza.

 

Ref.: Kury, gęsi i perliczki…

 

III. A tu są króliki:

i duże, i małe,

łaciate i szare,

i czarne, i białe.

 

Ref.: Kury, gęsi i perliczki…

 

Gdzie mieszkają zwierzęta, o których jest mowa w piosence?

Jakie zwierzęta mieszkają w wiejskiej zagrodzie?

 

Pomoże Wam w tym także obrazek z KP czytam, pisze, liczę str. 77

 

Starsze dzieci (6- latki) proszę, aby nakleiły przy zwierzętach ich nazwy. Naklejki do str. 77 są w środku książki.

 

A teraz powiedzcie nazwy zwierząt wiejskich: krowa, koń, koza, kura, kogut, kaczka, świnia, indyk, gęś, perliczka, królik,- sylabami (5-latki) i głoskami (6-latki).

 

3. Wykonajcie zadania 6- latki w KP cz. 3, str. 86, 87 i 89

 

5-latki w KP cz. 3 str. 70- odwzoruj drogę baranka do siana i 71- ułóż zadania do przedstawionych obrazków np.

 

 

  • W wodzie pływało 8 kaczek, 4 kaczki odeszły. Ile kaczek pływa teraz. Zabierz 8 liczmanów, odsuń 4 liczmany. Ile zostało?

  •  

O baranach i kurczątkach spróbujcie sami ułożyć treść i wykonać działanie. Jako liczmany można użyć klocki, kredki czy nawet własne palce.

 

A teraz się poruszamy. tutaj (kliknij)


Zapraszam do wykonania pracy plastycznej. Potrzebny Wam będzie blok techniczny ( niebieska, biała i czarna kartka) blok rysunkowy( biała albo czarna kartka) trochę waty, klej i nożyczki. tutaj (kliknij)

Albo rolka od papieru, kartka z bloku technicznego( biała lub jasno brązowa i czerwona), kartka z bloku rysunkowego zielona, klej, nożyczki. tutaj (kliknij)

6 latki jeżeli macie jeszcze siłę to bardzo proszę napiszcie literę F w książce do kaligrafii.

Pozdrawiam Was gorąco. Do zobaczenia, mam nadzieję w niedługim czasie.

***********************************************
 
J. angielski 06.04
 

Welcome kids!

Na początku zabawa przy piosence: tutaj (kliknij)


It’s spring! Jest wiosna! Poznajmy słowa z nią związane. Oto prezentacja dla Was: tutaj (kliknij)


A teraz zabawmy się przy piosence tutaj (kliknij)


Wiosna to idealny czas na spacery. Jeśli pogoda pozwala wybierzcie się wspólnie z rodzicami na „The spring trip” i utrwalajcie słownictwo związane z wiosną (ladybug, grass, sun, flowers, butterfly). Jeśli uda Wam się coś znaleźć możecie zrobić zdjęcie i przesłać je do mnie, będzie mi bardzo miło. Możecie również narysować wiosnę w domu i wysłać zdjęcie obrazka (oto mój adres:Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript." style="outline-style: none; outline-width: initial; border-width: initial; border-style: none;">Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.)

Zostawiam dla Was jeszcze interaktywne zabawy utrwalające słownictwo: tutaj (kliknij)


Have fun!

 
***************************************

Piątek 10.04. 2021

Witam Was kochane dzieci i Was drodzy rodzice.

Tematem dzisiejszych zajęć będą zwyczaje wielkanocne.

1. Pomyślcie jakie zwyczaje kojarzą się Wam ze Świętami Wielkanocnymi? tutaj (kliknij)

Posłuchajcie wiersza o jednym z nich, takim którego dzieci lubią najbardziej.

Władysław Broniewski

Śmigus.

Śmigus! Dyngus! Na uciechę

z kubła wodę lej ze śmiechem!

Jak nie kubła, to ze dzbana,

śmigus-dyngus dziś od rana!

Staropolski to obyczaj,

żebyś wiedział i nie krzyczał,

gdy w Wielkanoc, w drugie święto,

będziesz kurtkę miała zmokniętą.

Kiedyś były to dwa różne obyczaje wielkanocne. Jednym z nich był dyngus, który polegał na tym, że młodzież chodziła po domach i zbierała datki w postaci jajek, wędlin, ciast itp. Śmigus natomiast miał odmienny charakter i polegał na uderzeniu na szczęście rózgą wierzbową z baziami. Rózga ta była wcześniej święcona w Niedzielę Palmową.

Drugim zwyczajem jest ozdabianie jajek czyli wykonywanie pisanek, kraszanek.

Jak już wiecie bo uczyliśmy się o tym w tym tygodniu malowane we wzory jajko nazywa się pisanką, bo zgodnie z tradycją te wzory pisze się rozgrzanym woskiem na jajku, używając lejka ze skuwki od sznurowadeł oraz szpilki do robienia kropek. Gdy jajko z napisanym wzorem zanurzymy w farbie, a potem usuniemy wosk w gorącej wodzie, pozostanie jasny wzór na barwnym tle.

Kolejnym zwyczajem jest święcenie pokarmów na stół Wielkanocny. Mam nadzieję, że zapamiętaliście co należy włożyć do koszyczka.

2. Aby dobrze Wam się to utrwaliło zobaczcie na obrazek

ss

A teraz przypomnijcie sobie i powiedzcie mi jakie symboliczne znaczenie maja te pokarmy w koszyczku:

jajko- symbol nowego życia;

sól- symbol prostoty życia, sił moralnych i duchowych, oczyszczenia oraz prawdy

pieprz- symbolizujący gorzkie zioła;

zielone gałązki- bukszpan- budząca się przyroda do życia (zmartwychwstanie);

babka-symbolizuje bogactwo i dobre umiejętności gospodyni;

chrzan- symbolem goryczy Męki Pańskiej; chleb-symbolizuje Ciało Chrystusa, święcimy go na pamiątkę rozmnożenia chleba na pustyni;

baranek z chorągiewką- Znak Chrystusa Zmartwychwstałego;

kiełbaska (wędliny)- symbolem baranka paschalnego, ma zapewnić dobrobyt, zdrowie i płodność.

3. A teraz mała gimnastyka.

Zabawa z wykorzystaniem tekstu rymowanki.

Jajeczko, jajeczko, jesteś pisaneczką.

Dzieci wypowiadają rymowankę, dzieląc słowa na sylaby i łącząc tę czynność z odpowiednimi ruchami: jedna sylaba – przysiad, druga – wyprost (naprzemiennie).

4. Na dzisiaj tylko jedno zadanie z KP cz. 3 str. 81 6-latki zobaczcie na obrazki, opowiedzcie historyjkę i nadajcie jej tytuł.

5. Jako pracę plastyczną wykonajcie pisankę lub pisanki do swojego koszyczka. A oto kilka propozycji.tutaj (kliknij)

**************************************

dd


Oto życzenia dla Was kochani tutaj (kliknij)


A dla Was drodzy Rodzice

Niech Zmartwychwstanie Pańskie,

które niesie odrodzenie duchowe,

napełni wszystkich spokojem i wiarą,

da siłę w pokonywaniu trudności

i pozwoli z ufnością patrzeć w przyszłość.

 
***********************************************
J. angielski
 
 

Hello kids? How are you today?

Dzisiaj poznamy kilka wielkanocnych zwyczajów w krajach anglojęzycznych.

Pamiętacie ostatnią piosenkę o wielkanocnym zajączku? Przypomnijmy sobie ją zatem, spróbujcie śpiewać i naśladować zajączka: tutaj (kliknij)


Wielkanoc już niebawem, w Wielkiej Brytanii dzieci przygotowują się do polowania na czekoladowe jajka ukryte przez wielkanocnego zajączka (Easter bunny). Zabawa ta nazywa się Easter Egg Hunt. Zobaczcie przygody Świnki Peppy i jej przyjaciół: tutaj (kliknij)


Z jajkami związana jest jeszcze inna zabawa – rolling eggs, czyli dosłownie toczenie jajek. Tradycja ta to nic innego jak turniej w turlaniu jajek z górki. Cała trudność polega na tym, że jajko musi dotrzeć na metę w idealnym stanie. Zwycięża zatem ta osoba, która nie tylko jako pierwsza stoczy jajko, ale i dostarczy je bez naruszenia skorupki. Może spróbujecie w tym roku zabawić się w rollings eggs? Możecie zrobić lekką górkę z koca i pobawić się w domu.

A teraz czas na zabawę przy piosence  tutaj (kliknij)


Na koniec wybierzcie sobie jedną z wielka

********************************************************* 

Czwartek 01.04.2021

Temat dzisiejszego dnia: Liczenie pisanek.

1. Dzień dobry na początek posłuchajcie zagadek

Tyle w koszyku leży pisanek!

 

A pośród nich słodki, cukrowy…. (baranek)

 

W wielkanocnym koszyku leżeć będą sobie.

 Zanim je tam włożę, ślicznie je ozdobię. …(pisanki)

Zielone wstążeczki z ziaren się zrobiły

 i wielkanocny koszyczek ślicznie ozdobiły. … (rzeżucha)

 

2. A teraz zobaczcie do KP cz.3 str. 79 (6- latki). Przeczytajcie zdania i odpowiedzcie na pytania a następnie w ramce narysujcie pisanki Majki i Janka.

 

Majka ozdobiła7 jajek, Janek ozdobił 3 jajka. Razem ozdobili 10 jajek.

Następnie przeczytajcie zdania o jajkach gotowanych przez Jeremiego. W ramce narysujcie 10 jajek, 4 jajka skreślcie ponieważ rozbiły się. Jeremi ugotuje 6 jajek. Dokończcie rysować wzory na jajkach wg podanego rytmu czyli jajko w kropki- już jest, teraz w pętelkę jak litera e, następnie fale i znów kropki, pętelki, fale, ….

 

3. A teraz spróbujcie sami ułożyć działania z odejmowaniem lub z dodawaniem do treściwa .

 

 

Na stole w misce było 10 pisanek, dziadek zabrał 2. Ile zostało pisanek w misce?

10-2=8

W koszyku było 6 pisanek, Ola dołożyła 3. Ile pisanek jest teraz w koszyku?

8+2=10

Lenka z bratem Mikołajem ozdabiali jajka. Lenka ozdobiła 9 jajek a Mikołaj o 2 mniej. Ile jajek ozdobił Mikołaj?

9-2= 7

Kasia postanowiła na święta przygotować kraszanki, więc farbiła jajka na jeden kolor. Po skończonej pracy miała jajko czerwone, pomarańczowe, żółte, zielone, różowe, niebieskie, brązowe. Ile kraszanek przygotowała Kasia?

 

 

4.A teraz dzieci młodsze otworzą sobie KP str. 68, 69 i wykonają zadania.

 

Dzieci starsze natomiast otworzą KP czytam, piszę, liczę str.75 - 6-latki, odszyfrujcie zakodowane imiona dzieci. (rozwiązanie Julka,

 

KP cz.3 str.78, 6-latki i wykonają zadania.

 

5.Teraz proszę dla odpoczynku i zdrowia proponuje zabawę ruchową. Poruszajmy się trochę zgodnie ze słowami rymowanki

 

Ręce w przód,

ręce w górę,

i podskokiem aż pod chmurę.

Ręce w dół,

ręce w bok,

nogi wykonują skok.

 

Wszyscy ćwiczą bez wyjątku, zaczynamy od początku- przy tych słowach maszerujemy w miejscu. Powtórzcie proszę to ćwiczenie kilka razy. Jesteście wspaniali – dziękuję.

 

6. Dla wszystkich chętnych którzy chcieliby wykonać więcej zadań matematycznych, poniżej karta pracy do wydruku.tutaj (kliknij)


Życzę miłego dnia.

************************************************************

Środa 31. 03. 2021.

Witajcie kochani.

Święta coraz bliżej.

1. Dzisiaj porozmawiamy o jajkach, o ich wyglądzie, rodzajach.

Jak wygląda jajko kurze? Drodzy rodzice jeżeli możecie rozbijcie jajko i pokarzcie dzieciom jak wygląda w środku( na pewno już je widzieli 1000 razy, ale dla przypomnienia). Jajko składa się ze skorupki, białka, które jest przeźroczyste i żółtka.

A teraz możecie oglądnąć eksperymenty z jajkiem.tutaj (kliknij)


Wiecie, że nie tylko kura znosi jajka ale także inne ptaki i zwierzęta. A jakie dowiecie się z filmów.tutaj (kliknij)

tutaj (kliknij)

2. Pamiętacie rozruszankę „Biegniemy, skaczemy…?”To zapraszam do zabawy. tutaj (kliknij)

Ponieważ zbliżają się Święta Wielkanocne w naszych domach królują jajka są one symbolem nowego życia. Z jajek wykonujemy pisanki.

Kiedyś uważano, że pisanki mają magiczną moc, dlatego np. dotykano nimi grzbietów bydła, aby było zdrowe i płodne, toczono je wzdłuż zagonów oziminy, żeby zapewnić sobie dobry urodzaj. Były one darem, który miał zapewnić obdarowanej osobie wszelką pomyślność (także w sprawach sercowych). Pełniły one rolę wykupu w obrzędach wielkanocnych, np.: dyngusa, chodzenia z barankiem lub kurkiem. Panna mogła dostać pisankę czekoladowo-marcepanową z pierścionkiem zaręczynowym w środku. Ludzie bogaci obdarowywali się drogimi pisankami, ze złota, przyozdobionymi szlachetnymi kamieniami. Francuski jubiler P. C. Fabergé wykonał takie drogie pisanki na zamówienie cara Rosji. Pisanki służyły do zabawy zwanej taczanką. Turlało się po stole malowane jaja, zderzając je ze sobą. Wygrywała ta osoba, której pisanka się nie potłukła.

3. I właśnie teraz wykonajcie takie pisanki, na razie w KP cz.3 str.80 -6 latki jest tam pisanka ozdobiona wzorami waszym zadaniem jest ozdobić tak samo jajko z prawej strony. Wykonajcie również ćwiczenie u góry, naklejcie właściwe napisy pod obrazkami. ( W środku książki są naklejki odklejcie napisy mazurek, baranek, babka, pisanki, palma i naklejcie pod właściwymi obrazkami). Zobaczcie teraz do KP czytam, piszę, liczę str. 80 przeczytajcie mamie tekst, policzcie kolorowa pisanki. Dokończcie kolorować obrazek pod spodem.

Młodsze dzieci KP cz.3 str. 66, 67

4. Zapraszam do gimnastyki.tutaj (kliknij)


Miłego dnia.

 

 
**********************************************************

30.03 Wtorek

Temat dzisiejszego dnia: Koszyczek dobrych życzeń

Dzisiaj chciałabym abyście posłuchali piosenki pt: Koszyczek dobrych życzeń tutaj (kliknij)


I. Siedzi biały cukrowy baranek w wielkanocnym koszyku,

a z barankiem gromada pisanek – dużo śmiechu i krzyku.

Dwie kiełbaski pachnące są, sol i pieprz, by był pyszny smak.

Dziwi się biały baranek: „O! Kto to wszystko będzie jadł?”

Ref.: Mama, tata, siostra, brat – każdy coś z koszyczka zjadł,

a to taki jest koszyczek pełen dobrych życzeń.

Gdy życzenia złożyć chcesz, coś z koszyczka szybko bierz!

I życz szczęścia, pomyślności, a na święta dużo gości!

II. Dawno temu prababcia tak samo koszyk przygotowała.

Był baranek i dużo pisanek, i kiełbaska niemała.

Ja to dobrze już teraz wiem, że koszyczek przemienia świat,

lecz babcia z dziadkiem dziwili się: kto to wszystko będzie jadł?

Ref.: Mama, tata…

III. Kiedyś ja przygotuję koszyczek, aby spełniał życzenia.

Od pisanek kolory pożyczę, od baranka marzenia.

I tak zawsze już będzie wciąż, że w koszyczku pyszności są,

a mamy i babcie, i ciocie też z życzeniami dają go

Ref. Mama, tata…

A teraz pytania dla was do słów piosenki.

Co znajduje się w koszyku, o którym jest mowa w piosence?

Jakie potrawy ty masz w koszyczku?

Wiesz dlaczego w koszyczku znajdują się różne potrawy?

A oto kilka ciekawostek na ten temat.

Jajko to znak wszelkiego początku narodzin i zmartwychwstania. Dzielimy się nim przed

rozpoczęciem śniadania, życząc sobie pomyślności, zdrowia i błogosławieństwa Bożego.

W ludowych wierzeniach jajko było lekarstwem na choroby, chroniło przed pożarem, zapewniało

urodzaj w polu i w ogrodzie, a nawet powodzenie w miłości. Z jajka wykluwa się

kurczątko, które jest symbolem nowego życia.

Pisanki dawano w podarunku, jako dowód życzliwości i sympatii.

Chleb jest podstawowym pokarmem człowieka. Dzielenie się z nim i wspólne spożywanie

jest od najdawniejszych czasów znakiem przyjaźni, życzliwości i poczucia wspólnoty.

Palemka miała chronić ludzi, zwierzęta, domy przed ogniem, czarami i złem tego świata.

Niezwykłą moc daje jej gałązka wierzby – drzewa najwcześniej okrywającego się zielenią.

Mazurki przywędrowały do nas z kuchni tureckiej. Kunsztownie lukrowane i dekorowane

bakaliami, przypominają wyglądem maleńkie tureckie dywaniki

.

Chrzan, a także przyprawy – pieprz i sól, święci się, aby pamiętać o gorzkiej Męce Chrystusa.

Baranek z czerwoną chorągiewką ze złotym krzyżykiem symbolizuje Chrystusa Odkupiciela.

Stawiano go pośrodku stołu, żeby podczas wielkanocnych biesiad i uciech wierni nie

zapominali o religijnym charakterze świąt.

Kiedy gospodynie wypiekały baby drożdżowe, kuchnia musiała być zamknięta na klucz. Ktoś obcy bowiem mógłby zaszkodzić rosnącemu ciastu głośną rozmową albo złym wzrokiem. Wyjętą z pieca babę kładziono na poduszki i do chwili ostygnięcia przemawiano do niej szeptem.

Zajączek obwieszcza wiosenną odnowę. Kiedyś jego wizerunek kojarzono z grzesznikami,

którzy odbyli oczyszczającą pokutę. Potem zaczął obdarowywać dzieci łakociami i prezentami.

A teraz dzieci starsze zobacz do swoich KP cz.3 str.76 tam znajdziecie obrazki 4 pisanki
poprawcie je po śladzie a czwartą pisankę ozdóbcie wg własnego pomysłu. Następnie
dokończcie rysować szlaczki.
Na następnej stronie 77 macie pokolorować jajka, pamiętajcie tylko, że przekreślony kolor
oznacza, iż jajko pierwsze pod spodem nie może być czerwone, drugie nie może być
niebieskie, trzecie nie może być zielone, a czwarte nie może być żółte. Każdy inny kolor
będzie właściwy. Przeczytajcie tekst w rubrykach i zaznaczcie poprawna odpowiedź.
Dzieci młodsze bardzo proszę aby wykonały zadania z KP cz. 3 str. 64, 65.

A teraz zapraszam do wykonania wielkanocnego zajączka z pasków papieru będzie to wspaniała dekoracja

na świątecznym stole tutaj (kliknij)

Życzę Wam miłego dnia! PA, PA

***************************************************************

Hello children! How are you today?

Tradycyjnie powitajmy się piosenką https://www.youtube.com/watch?v=tVlcKp3bWH8

Zbliżają się Święta Wielkanocne i z tej okazji mam dla Was nowe słówka z tym związane:

Easter – Wielkanoc

Easter eggs – pisanki

Easter basket – koszyk wielkanocny

Bunny – królik

Chick – kurczątko

Lamb – baranek

Happy Easter – Wesołych Świąt Wielkanocnych

Posłuchajcie teraz piosenki o wielkanocnym króliczku

https://www.youtube.com/watch?v=CzYplxl_RAc

Mam dla Was jeszcze jedną propozycję zabawy „Egg, bunny” – narysujcie szlaczek składający się z dwóch elementów: egg, bunny, egg, bunny, itd.. (jajko, króliczek, jajko, króliczek), możecie też dołożyć trzeci element, np. chick.

I na koniec trochę ruchu przy piosence „Baby shark” ale w wersji wielkanocnej:

https://www.youtube.com/watch?v=IE3FgnBv-6o

Have a nice day! Bye, bye!

 

***************************

Poniedziałek 29. 03. 2021

Kochane przedszkolaki witam w ten przedświąteczny tydzień.

Tematem tego tygodnia będą Przygotowania do Świąt Wielkanocnych.

Jak wiecie przede wszystkim w te święta królują jajka- pisanki.

Bardzo proszę Rodziców, aby przeczytali dzieciom ciekawostkę na temat pisanek.

Legenda głosi, że Maria Magdalena, kiedy szła w niedzielę wielkanocną do grobu Chrystusa, zabrała ze sobą jajka, które miały być posiłkiem dla apostołów. Po spotkaniu Chrystusa, który zmartwychwstał, zauważyła, że jajka zmieniły kolor na czerwony. Od tej pory przyjął się zwyczaj malowania jaj na Wielkanoc. Malowane we wzory jajko nazywa się pisanką, bo zgodnie z tradycją te wzory pisze się rozgrzanym woskiem na jajku, używając lejka ze skuwki od sznurowadeł oraz szpilki do robienia kropek. Gdy jajko z napisanym wzorem zanurzymy w farbie, a potem usuniemy wosk w gorącej wodzie, pozostanie jasny wzór na barwnym tle. Kiedyś pisanki zakopywano pod progami domów, aby zapewniły mieszkańcom szczęście i dostatek. Skorupki jaj wielkanocnych rzucano też pod drzewa owocowe, aby zapobiec szkodnikom i sprowadzić urodzaj. Dziewczęta myły włosy w wodzie, w której gotowano jajka na pisanki, aby bujnie rosły i podobały się chłopcom. W zabawie zwanej walatką lub wybitką toczono po stole pisanki lub uderzano nimi o siebie. Posiadacz stłuczonego jajka tracił je na rzecz właściciela nienaruszonej pisanki. Inną grą było rzucanie pisankami do siebie lub przerzucanie ich przez dachy kościoła.

Odpowiedzcie na pytania:

Co to są pisanki?

Kiedy przygotowujemy pisanki?

Jak wykonujecie pisanki?

Zobaczcie jak dawniej zdobiono pisanki.

https://www.youtube.com/watch?v=GW6i85aVEuQ

A teraz Starsze dzieci otworzą KP nr 3 str. 72 i przeczytajcie mamie tekst pod obrazkiem. Wykonajcie też zadania ze str. 73, 74, 75.

Młodsze dzieci (pięciolatki) KP nr 3 str.62 i 63

Dzisiaj poznamy literę J, j jak jajko. Litera j to spółgłoska, więc zaznaczamy ją na niebiesko.

Jakie znacie wyrazy na głoskę j? pomoże Wam w tym filmik:

https://www.youtube.com/watch?v=k-3bItxUSPY

Podzielcie wyraz jajko na głoski i sylaby. W wyrazie jajko głoska j występuje 2 razy.

Młodsze dzieci poprawcie obrazki po śladzie i pokolorujcie wybrany obrazek. Zaznaczcie w wyrazach literę j na niebiesko.

Starsze dzieci nazwijcie obrazki na dole strony, podzielcie ich nazwy na głoski. Miejsce jakiej głoski zostało zaznaczone na niebiesko? Opowiedzcie rodzicom co widzicie na obrazku, a potem zaznaczcie kolorem niebieskim wszystkie litery j w wyrazach obok obrazka. A teraz przeczytajcie sylaby i tekst u dołu strony.

Pamiętacie rozruszankę „Biegniemy, skaczemy…?”To zapraszam do zabawy.

https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA

Zanim zaczniecie pisać literkę przypomnijcie sobie jak piszemy literki( zawsze od lewej strony i od góry)

Obejrzyjcie film jak piszemy literę J i j.

https://www.youtube.com/watch?v=bmQzn7aqSnQ

A teraz starszaki spróbujcie w liniaturze w KP nr 3 str. 75 po śladzie a następnie samodzielnie napisać poznaną literę

Ponieważ dużo czasu spędziliście przy pracy teraz się poruszamy i zadbamy o Wasz rozwój fizyczny. Teraz poruszajcie się troszeczkę przy Muzycznej gimnastyce- ćwiczenia w podskokach

Link https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU

 

 

Miłego, słonecznego dnia.

*****************************************************************************

Piątek 26. 03. 2021.

Temat: Kto zbudził śpiący las.

Witam wszystkich.

1. Mimo, iż za oknem jeszcze szaro i ponuro to jednak przyroda powoli budzi się ze zimowego snu. Myślicie, że ma budzik który jej dzwoni i każe wstać, a może kogut swoim pianie tak jak budzi zwierzęta w gospodarstwie ją obudził?.

Odpowiedź znajdziecie słuchając opowiadania Heleny Bechlerowej pt: „Jak Koralik budził las”

Jak Koralik budził las

              Kogutek ma na głowie grzebień czerwony jak koral. I dlatego wszyscy nazywają go koralikiem. Koralik bardzo nie lubi śpiochów. Kiedy słońce zajrzało do kurnika, powiedział:

- Muszę obudzić wszystkich wokoło!

I zapiał głośno:

- Kukuryku!

              Obudził się zaraz kaczorek Kwak w kąciku i kot Popiołek na strychu, i prosiaczek Nosek. Kogucik wybiegł na podwórze. Zapiał trzy razy i obudził ludzi. Patrzył złotym okiem na płot, na pole, na dalekie drzewa i potrząsnął czerwonym grzebieniem.

- Oho, las jeszcze śpi! Muszę go także obudzić!

              I pobiegł do lasu. A las naprawdę spał. Puszysta śniegowa pierzynka otulała gałęzie. Śnieg ubrał wszystkie świerki w białe czapy i miękkie rękawice. Kogucik zapiał raz. Zapiał drugi raz trochę głośniej. A wtedy zaszeleściło coś i z gałęzi skoczyła wiewiórka. Szepnęła kogucikowi do ucha;

- Cicho… cii… Obudzisz konwalie… Zaczną dzwonić dzwoneczkami i obudzą wszystkich. A na to jest jeszcze za wcześnie.

              Zza świerka wyjrzała przestraszona sarenka.

- Cicho… cii… Obudzisz fiołki… Otworzą fiołkowe oczy… A na to jest jeszcze za wcześnie.

Kogucik potrząsnął grzebieniem.

- A to śpiochy mieszkają w tym lesie! Czy nikogo nie uda mi się obudzić?

      Rozejrzał się wokoło. Na krzaku koło wysokiego świerka chwieją się bazie. Trochę żółte, trochę zielone.

- No, przecież obudziłem leszczynę! – ucieszył się Koralik.

Ale bazie szepnęły cichutko:

- Nie ty nas obudziłeś, nie ty…

Zdziwił się kogucik. Popatrzył jednym okiem, popatrzył drugim.

- Nie ja? Więc kto obudził żółte bazie? Nikogo nie widzę dokoła.

              Bazie jednak nie powiedziały, kto przeszedł tędy. Szepnęły tylko cichutko:

- Nie ty, koguciku, nie ty.

Koralik wrócił na podwórko. Ale nie mógł zapomnieć swojej pierwszej wyprawy do lasu, świerków w rękawicach i żółtych bazi. Poszedł tam jeszcze raz. A słońce właśnie zwijało śniegową pierzynkę. Nikomu już nie była potrzebna: ani trawie, ani przylaszczkom, ani konwaliom.

- Co to, już nie śpicie? Kto was obudził, kiedy mnie nie było?

Przylaszczki mrugnęły niebieskimi oczkami i szepnęły:

 - Nie ty, nie ty.To słońce szło przez las,ono zbudziło nas.

A trawa zaszumiała:

- To wiatr, wiosenny wiatr  na trawie skrzydła kładł.

Leszczyna poruszyła listkami

 - Wiosenka, w rosach cała, leszczynie bazie dała.

- Słońce… wiatr… wiosna… - szepnął Koralik. – Szkoda, że to nie ja obudziłem leszczynę, fiołki, trawę.

-Czy to koralik zbudził las już wiecie?

-Kto zbudził przylaszczki, leszczynę?

-Jakie zmiany zachodzą w przyrodzie na wiosnę?

2. Z pewnością powiecie mi, że wiosną:

- zieleni się trawa,

- pojawiają się pierwsze wiosenne kwiaty takie jak: przebiśniegi, krokusy, przylaszczki, sasanka, pierwiosnki czy podbiał,

-na wierzbie widać bazie, kwitnie leszczyna a na pozostałych drzewach pojawiają się pąki,

-z ciepłych krajów wracają do nas ptaki: bocian, szpak, skowronek, kukułka, wilga, dudek, słowik, czajka, żuraw,

-zwierzęta budzą się z zimowego snu: niedźwiedź, borsuk, jeż, żaba, owady,

-dni staja się coraz dłuższe i cieplejsze,

3. Pamiętacie naszą piosenkę o maszerującej wiośnie zaśpiewajcie ją i poruszajcie się w rytm jej melodii.

Link tutaj(kliknij)

 

4. Praca plastyczna Jak zrobić przebiśniegi zobaczcie jak łatwo można zrobić przebiśniegi. Potrzebne będą patyczki do uszu, zielona plastelina, klej, zielony pisak lub kredka, kartka papieru.

link tutaj(kliknij)

5. Na zakończenie chętni mogą zobaczyć film edukacyjny Wiosna – pierwsze oznaki w przyrodzie i utrwalić wiadomości o nowej porze roku.

Link tutaj(kliknij)

***********************************

Czwartek 25. 03. 2021

Temat: Czy deszcz i wiatr są pożyteczne?

Witajcie starszaki.

1. Na dzisiejszych zajęciach zastanowimy się czy deszcz i wiatr są pożyteczne?, jak myślicie?.

Macie racje deszcz jest pożyteczny:

-podlewa rośliny, (trawy, drzewa, kwiaty),

-woda z deszczu spływa do rzek, jezior, morza, dzięki czemu zwierzęta które tam żyją mają wodę potrzebną do życia,

-latem oczyszcza powietrze z pyłów, ochładza je

-ludzie wykorzystują wodę deszczową min. do podlewania roślin, po przefiltrowaniu do picia dla ludzi i zwierząt.

Woda jest niezbędna do życia dla ludzi, roślin i zwierząt. Jednak potrafi też wyrządzać wielkie zniszczenia i szkody.

Ulewne deszcze:

- powodują powodzie,

-niszczą uprawy,

- rozmoczona ziemia osuwa się i powstają na zboczach gór lawiny błotne i osuwiska.

A wiatr czy jest potrzebny?

Wiatr również bywa pożyteczny, ludzie wykorzystywali go już od bardzo dawna:

-poruszał wiatrakami w młynach gdzie mielono zboże na mąkę,

-dmuchał w żagle łodzi dzięki czemu szybciej pływały,

-suszy pranie ,

-łagodny wierszyk zapyla niektóre kwiaty oraz zboże rosnące w polu,

-umożliwia puszczanie latawca,

-ludzie wykorzystują wiatr do produkcji prądu to dzięki ogromnym wiatrakom wytwarzany jest ekologiczny prąd,

- wiatr rozwiewa zimą wiszące nad naszymi domami chmury pyłu i dymu z kominów zwane smogiem i oczyszcza w ten sposób powietrze.

Wiatr bywa też niszczycielski, zwłaszcza gdy jest bardzo silny:

-łamie gałęzie a nawet wyrywa całe drzewa z korzeniami,

-zrywa dachy na domach czy budynkach gospodarczych,

- zrywa linie energetyczne w których płynie prąd do naszych domów,

-powoduje powstawanie niszczycielskich tornad, huraganów,

-na morzu powoduje sztorm czyli ogromne fale.

 

2. A teraz posłuchajcie piosenki Śpiewające Brzdące pt:” Pogoda” i poruszajcie się w rytm piosenki. Link tutaj(kliknij)

lub „Deszczowa piosenka”- Śpiewające Brzdące link tutaj

 

3. Mam dla was kilka zadań do rozwiązania, poproście kogoś dorosłego aby wam przeczytał:

-Na niebie pojawiły się chmury 4 duże ciemne i 3 małe białe obłoczki. Ile było chmur na niebie? 4+3=7

-W szybę okna uderzyły kropelki deszczu najpierw spadł 5 małych kropli później jeszcze 4 krople. Ile kropli uderzyło o szybę? 5+4 = 9

-Po deszczu Kasia i Tomek ubrali kalosze i poszli skakać po kałużach. Kasia skoczyła do 3 małych i 6 dużych. Tomek do 2 małych i 5 dużych. Do Ili kałuży wskoczyła Kasia, a do ilu Tomek?     Kasia – 3+6=9,     Tomek- 2+5=7

-Na polu z wiatrakami stoją 4 małe wiatraki i 5 dużych wiatraków. Ile wiatraków stoi na polu? 4+5=9

A teraz odszukaj, wskaż i nazwij ukryte cyfry od 1 do 9

tutaj(kliknij)

 

4. Teraz poruszajcie się troszeczkę przy Muzycznej gimnastyce- ćwiczenia w podskokach

Link tutaj(kliknij)

****************************

Środa 24. 03. 2021

Temat: Marcowa pogoda

 

Witajcie piąteczki.

1. Dzisiaj porozmawiamy sobie o marcowej pogodzie. Zapewne każdy z was zna powiedzenie o marcu „W MARCU JAK W GARNCU.”

Co ma garnek wspólnego z marcową pogodą?. Autor tego powiedzenia chciał powiedzieć, że marcowa pogoda ma tak wiele elementów w sobie, jak wiele składników ma np. zupa jarzynowa w garnku którą gotuje kucharka.

W marcu bywają dni piękne i słoneczne, czasem pochmurne, a niekiedy deszczowe.          Jest i tak że śnieg pokrywa wszystko, jest mroźno i wieje wiatr. Tak jakby zima nie chciała ustąpić nadchodzącej wiośnie.

 

2. Taki właśnie marzec znajdziecie w wierszu poproście mamę lub kogoś dorosłego o przeczytanie.

Wysłuchaj wiersza B. Forma ,, Marcowe kaprysy”

Wymieszał marzec pogodę w garze,

Ja wam tu wszystkim zaraz pokażę,

Włożę troszeczkę deszczu, słoneczka promieni,

Domieszam wiatru ciepłego,

Smutno by w marcu było bez niego

Śniegu i burzy jeszcze troszkę dodam,

Będzie prawdziwa marcowa pogoda.

 

A teraz kilka pytań, które sprawdzą czy uważnie słuchaliście wiersza:

-kto mieszał w garze?,

-jakie elementy pogody włożył do garnka?,

-bez jakiego składnika w pogodzie byłoby marcowi smutno?,

-czy marcowa pogoda jest kapryśna? i   po czym to poznamy?

 

3. Mam dla was kilka zagadek dotyczących marcowej pogody, posłuchajcie i spróbujcie odgadnąć.

Gdy go długo nie ma, wszyscy narzekają.

A gdy przyjdzie pod parasol się chowają. (deszcz)

To mała gwiazdka, biała, niewielka.

Chuchniesz, zostanie wody kropelka. (śnieg)

Szumi, świszcze, zagarnia liście.

Czasem deszczem nas opryśnie. (wiatr)

Szczypie w uszy, nos czerwieni.
W szklaną taflę wodę zmieni. (mróz)

Deszcz ze słońcem razem utkali,
wiszący na niebie kolorowy szalik. (tęcza)

Podczas kapryśnej marcowej pogody
kulki lodowe spadają na głowy.(grad
)

Widzisz je we dnie, nie widzisz w nocy
zimą grzeje słabo, latem z całej mocy.(słońce)

Wszyscy mówimy, że biała jak mleko.
Przez nią nie widzimy, tego co daleko. (mgła)

 

4.Tteraz trochę gimnastyki pt: „ Zabawy i ćwiczenia ze Świeżakami link tutaj(kliknij)

 

5. Na zakończenie dzisiejszego dnia mam dla was bajkę pt: „ Poznajemy pogodę i pory roku - bajka edukacyjna dla dzieci”.

Link tutaj(kliknij)

Do zobaczenia  

**********************************************

Wtorek 23. 03. 2021.

Temat: Gdzie jest wiosna?

  1. Witam wszystkich, dzisiaj mam dla was nową piosenkę o wiośnie posłuchajcie : tutaj(kliknij)

Tekst:

1) Tam daleko, gdzie wysoka sosna
maszeruje drogą mała wiosna
ma spódniczkę mini, sznurowane butki
i jeden warkoczyk krótki.

ref. Maszeruje wiosna a ptaki wokoło
lecą i świergoczą głośno i wesoło
Maszeruje wiosna, w ręku trzyma kwiat
gdy go w górę wznosi - zielenieje świat.

2) Nosi wiosna dżinsową kurteczkę,
na ramieniu małą torebeczkę
chętnie żuje gumę i robi balony
a z nich każdy jest zielony.

ref. Maszeruje...

3) Wiosno, wiosno, nie zapomnij o nas
każda trawka chce już być zielona
Gdybyś zapomniała, inną drogą poszła
zima by została mroźna.

ref. Maszeruje...

 

2. A teraz maszerujcie w rytm piosenki.

Zamiast śpiewać słowa piosenki spróbujcie w rytm melodii klekotać jak bocian, kukać jak kukułka czy gwizdać jak szpak.

 

3. Posłuchajcie teraz ptasich śpiewów którymi witają wiosnę. Śpiewać będzie: jaskółka, zięba, skowronek, wilga złocista, śpiewak, szpak, kos, słowik, szczygieł. Zastanówcie się, może już gdzieś słyszeliście któryś z tych odgłosów.

10 najlepiej śpiewających ptaków wiosną: link tutaj(kliknij)

 

4. Na zakończenie proszę narysujcie wiosnę. Może być taka jak w piosence- w krótkiej spódniczce z torebeczką, sznurowanych butach albo taka jaka wam podoba się najbardziej.

Dowidzenia.

**************************************************

Poniedziałek 22. 03. 2021

Temat: Nadeszła wiosna

Witam wszystkich bardzo serdecznie.

1. Wczoraj w niedzielę 21 marca zawitała do nas nowa pora roku i chociaż za oknem bardziej zimowo niż wiosennie to jest już wiosna.

Z powitaniem wiosny związany jest prastary zwyczaj związany z pochodem ulicami z Marzanną – kukłą wykonaną ze słomy ozdobioną wstążkami z bibuły.

Podczas pochodu śpiewano piosenki na pożegnanie zimy i powitanie wiosny. Następnie Marzanna wrzucana była do rzeki, płynąc aż do morza miała zabrać ze sobą zimę.

 

2. Pamiętacie naszą piosenkę na powitanie wiosny w niej też jest mowa o płynącej marzannie zaśpiewajcie ją teraz mamie lub babci. Wiosenna piosenka: link Tutaj(kilknij) 

3. A teraz kochani mam dla was kilka zagadek o wiośnie spróbujcie odgadnąć jakie oznaki są w nich ukryte.

*Młody juhas w górach
chwycił się za głowę,
gdy zobaczył w śniegu
kwiaty fioletowe. (krokusy)

*W krótkiej nazwie kwiatów
mieszczą się „sanki”,
a te kwiaty kwitną w marcu,
w mroźne nocki, ranki. (sasanki)

*Ten kwiatek pod śniegiem się rodzi
Daje ludziom znak, że wiosna nadchodzi. (przebiśnieg)

*Nie miauczą, nie drapią i nie piją mleka
Na drzewie rosną, gdy zima ucieka. (bazie /kotki )

*Brodzi po łące czerwonymi nóżkami
Nigdy się nie przyjaźni z zielonymi żabkami. (bocian)

*Szare ma piórka ten ptaszek znany,
przy tym na biało jest nakrapiany,
śpiewa, klekoce i pogwizduje,
to co usłyszy, to naśladuje. (szpak)

 

4. A teraz poproście kogoś dorosłego aby przeczytał wam wiersz

S. Karaszewski pt „Zwiastuny wiosny”


Idzie wiosna! A przed wiosną
już na łące kwiaty rosną!
- To ja pierwszy witam wiosnę!
- dumnie pyszni się pierwiosnek.
- Co tam dla nas mrozy, śniegi,
wszak jesteśmy przebiśniegi!
- Czary-mary, hokus-pokus,
to ja, szafran, czyli krokus!
- Taki miły, chłodny ranek,
to pogoda dla sasanek!
- Czekaj chwilkę! A po chwilce
pojawiły się zawilce.
- Może znów harcerza spotkam?
- ucieszyła się stokrotka.
- Wiosna wnet zamieszka z nami,
powitamy ją kwiatami!”


5. A oto kilka pytań do wiersza:
- Jakiej pory dotyczy wiersz?

-Jakie kwiaty były w wierszu?

-Czym pysznił się pierwiosnek?

 

Zapamiętajcie takie kwiaty jak krokusy, przebiśniegi, przylaszczki, zawilce i sasanki są pod ochroną czyli nie wolno ich zrywać.

 

Na zakończenie mam dla was obrazek do pokolorowania  Link Tutaj(kliknij)

Miłego dnia do jutra

 

 

*****************************************

Religia 26 i 29 października

 

Witam Was drogie starszaki.

 

W tym tygodniu mamy za zadanie porozmawiać o świętych, a dokładniej o Uroczystości Wszystkich Świętych,

 

 

którą będziemy obchodzić w Kościele w najbliższa niedzielę, czyli 1 listopada.

 

Na początek bardzo proszę posłuchajcie piosenki o świętych, którą już znamy tutaj (kliknij)

 

Dzisiaj poznamy postać niezwykłej świętej, która związana jest z kopalnią soli w Wieliczce.

 

Bardzo proszę poproście swoich rodziców o przeczytanie legendy o tej świętej.

 

Legenda o św. Kindze

 

Dawno, dawno temu, gdy książę Bolesław Wstydliwy został władcą na Wawelu, postanowił, że na tronie obok niego zasiądzie królewna węgierska. Poprosił więc o rękę królewnę Kingę.

Niezwłocznie wysłał poselstwo na dwór króla węgierskiego i nakazał podarować królewnie Kindze przepiękny pierścień zaręczynowy. Królewna Kinga przyjęła pierścień i zgodziła się zostać księżną Polski.

Ojciec Kingi chciał w posagu podarować córce złoto i kosztowności, lecz królewna stwierdziła, że nie tego będzie trzeba jej przyszłym poddanym, bowiem książę Bolesław jest zasobny, a jego kraj żyje w dobrobycie. Ojciec długo rozmyślał nad posagiem dla swej córki, jednak nic nie przychodziło mu do głowy. Zapytał więc córki jakiego wiana oczekuje Królewna chwilę się namyśliła i poprosiła ojca by obdarował ich bogactwem soli, gdyż zyska tym wdzięczność Bolesława i jego poddanych. Ojciec chcąc spełnić prośbę córki, zabrał ją do kopalni w Marumuresz i powiedział:

- Masz o co prosiłaś, oto bogate pokłady soli.

Kinga się zamyśliła, bo jak tu przenieść całą kopalnię do Polski. Uniosła wzrok ku niebu, prosząc o radę Boga i po chwili już wiedziała co ma uczynić. Zdjęła z palca zaręczynowy pierścień podarowany jej przez Bolesława i wrzuciła go do szybu kopalni. Dworzanie, którzy to widzieli, zdziwili się nieco, nie wiedzieli co mają na ten temat myśleć, lecz nic nie powiedzieli.

Wkrótce Kinga wyruszyła na dwór Bolesława, gdzie już czekało na nią huczne powitanie. Ślub odbył się szybko, nie zabrakło na nim rycerstwa z okolic Krakowa i co dostojniejszych mieszkańców. Kinga zamieszkała z Bolesławem na Wawelu jako władczyni Polski. Po kilku dniach, chcąc odnaleźć swój posag, poprosiła męża aby pokazał jej królestwo Polskie. Tak więc wyruszył cały orszak, a Kinga podziwiała przepiękne tereny swego księstwa. W pewnym momencie nakazała się zatrzymać i szybko poleciła pachołkom by zaczęli kopać we wskazanym przez nią miejscu. Jednak pachołkowie natrafili na skałę i stwierdzili, że dalej kopać się nie da. Księżna jednak nalegała by odłupali kawałek skały. Jeden z chłopów podał Kindze biały kawałek skały, w który rozpoznała bryłkę soli. Nakazała go rozłupać, ku zdziwieniu wszystkich z środka wypadł jej zaręczynowy pierścień.

Wtedy wszyscy zrozumieli o jaki posag prosiła ojca księżna, i że pierścień, który wrzuciła do kopalni w Marumuresz, sprowadził tę drogocenną sól do Polski. Od tej pory kopalnia w Wieliczce słynie z bogatych złóż solnych. Księżna Kinga jeszcze długo i mądrze rządziła polskim ludem, który bardzo ją za to pokochał.

 

Teraz przypomnijcie sobie innych świętych, których już poznaliśmy (św. Franciszek z Asyżu, św. Jadwiga Królowa,

 

św. Jana Paweł II). Pomyślcie czego oni nas uczą (miłości do ludzi i do Pana Boga). Ci święci są dla nas wzorem,

 

jak mamy postępować. O nich musimy pamiętać szczególnie 1 listopada kiedy w Kościele obchodzimy dzień

 

Wszystkich Świętych. To taki dzień, kiedy wspominamy wszystkich, którzy żyli tu na ziemi a teraz są w niebie

 

z Panem Bogiem. Do nich się modlimy prosząc o opiekę.

 

 

Zaśpiewajcie jeszcze raz naszą piosenkę „Święty uśmiechnięty” z pokazywaniem tak jak robiliśmy to na zajęciach.

 

 

Zadanie:

 

Pomyślcie, jakiego wy macie świętego patrona/opiekuna w niebie i w wieczornej modlitwie pomódlcie się do niego o opiekę.

 

Na koniec pomalujcie obrazek: tutaj (kliknij)

 

 

***************************************************************************

30.10.2020r.

Witam Was Starszaki!

Zaproście swoich Rodziców do wspólnej zabawy, na początku zastanowimy się co znaczą powiedzenia związane z domem, spróbujcie odgadnąć ich znaczenia lub poproście swoich bliskich o pomoc:

- prowadzić dom otwarty;

- być gościem w domu;

- czuć się jak u siebie w domu;

- postawić dom na głowie;

- założyć dom;

- być przyjacielem domu.

Mam nadzieję, że nie było to trudne zadanie. Każdy człowiek ale też każde zwierzę ma swój dom. Poznaliście już zwyczaje wielu gatunków zwierząt więc mam dla Was kilka zagadek, po ich rozwiązaniu możecie naśladować ruchy i odgłosy odpowiednich zwierząt, oto one:

Jakie zwierzę mieszka w budzie? – pies

Jakie zwierzę mieszka w ulu? – pszczoła

Jakie zwierzę mieszka w gnieździe i zawsze powraca do swojego gniazda? – bocian

Jakie zwierzę mieszka w gawrze i zapada w niej w sen zimowy? – niedźwiedź

Jakie zwierzę mieszka w lesie i nocą nie śpi, tylko poluje? – sowa

Jakie zwierzę mieszka w polu i ma norkę z wieloma spiżarniami? – mysz polna

Obejrzyjcie teraz film i poznajcie ciekawe zwyczaje różnych owadów i zwierząt tutaj (kliknij)


Kolejna zabawa to prawda – fałsz. Posłuchajcie zdań i oceńcie, czy to prawda czy fałsz:

Kukułka mieszka w gnieździe.

Kot mieszka w norce.

Wiewiórka mieszka w dziupli.

Ryby mieszkają w wodzie.

Sarna mieszka w lesie.

Kret mieszka pod ziemią.

Mrowisko to dom mrówek.

Wróble mieszkają w ulach.

Otwieramy teraz karty pracy cz.1 s. 95 (sześciolatki), rysujemy drogi zwierząt do ich domów. Następnie na stronie 96 rysujemy w kwadratach po prawej stronie karty takie same linie (i koła), jakie są w kwadratach po lewej stronie. Na koniec na stronie 94 narysuj dom w jakim chciałbyś mieszkać oraz dokończ rysować szlaczki.

Pięciolatki otwieramy na stronie 79, połączcie liniami zdjęcia zwierząt z obrazkami ich domków. Na stronie 78 przeczytajcie wspólnie z rodzicami tekst oraz pokolorujcie obrazki przedmiotów na stronie 76 i 77.

Na koniec zapraszam na gimnastykę tutaj (kliknij)

 

****************************************************

Angielski

29.10.2020r.

Piąteczki

Hello kids!

Zapraszam Was do wspólnej zabawy przy muzyce. tutaj (kliknij)


Pamiętacie jaką mamy teraz porę roku? A kto z Was pamięta jak to powiedzieć po angielsku? Oczywiście autumn. Jesień to idealny czas aby obserwować zmiany w przyrodzie, również pogoda zmienia się bardzo często. Obejrzyjcie teledysk aby poznać nowe słowa: tutaj (kliknij)


How’s the weather today? Jaką mamy dzisiaj pogodę? Wyjrzyjcie przez okno i sprawdźcie.

22

 

**********************************************************

29.10.2020r.

Witajcie Starszaki!

Dzisiaj zaczniemy od piosenki o figurach geometrycznych. tutaj (kliknij)


Poszukajcie w domu jakiegoś sznurka lub skakanki i ułóżcie z niego trójkąt. Porozglądajcie się wkoło i poszukajcie, co do trójkąta jest podobne?

Jakie cechy charakterystyczne ma trójkąt? Ma trzy boki, trzy wierzchołki. Domyślacie się zatem skąd nazwa trój – kąt?

Zabawcie się teraz w geometryczny masaż, rysuj na plecach swego rodzica trójkąt lub koło, może uda mu się zgadnąć co to, później zamieńcie się miejscami, zgadnij co mama narysowała na Twoich plecach.

Otwórzcie karty pracy na stronie 92 (sześciolatki), obejrzyjcie trójkąty, policzcie ile boków ma każdy z nich i ile ma wierzchołków. Następnie odszukaj na rysunkach z figur ukryte trójkąty i pokolorujcie je. Dokończcie rysować szlaczek z figur.

Pięciolatki otwórzcie na stronie 72, dokończcie rysunki wg wzoru. Czy są tutaj jakieś trójkąty? Następnie odszukajcie wśród podanych wyrazów wyraz dom i podkreśl go.

Teraz chwila przerwy przy piosence tutaj (kliknij)


Sześciolatki kontynuujemy pracę w kartach pracy, tym razem uzupełniamy tabelkę na stronie 93 oraz kończymy rysować linie na rysunkach figur.

Z kolei pięciolatki kończą szlaczki na stronie 73. Powodzenia!

Na koniec proponuję Wam pracę plastyczną pt. „Geometryczne obrazki”; poproście rodziców aby narysowali Wam na kolorowych kartkach kilka trójkątów, kół oraz kwadratów, wytnijcie je i naklejcie na kartce, tak aby powstał z nich obrazek, następnie dorysujcie kredkami do niego różne elementy. Co fajnego Wam wyszło?

 

****************************************************

28.10.2020r.

Dzień dobry dzieciaki!

Dzisiaj porozmawiamy o czterech porach roku, pamiętacie jakie to? Wiosna, lato, jesień, zima. Jaką mamy teraz porę roku? Oczywiście jesień! Po czym poznajemy, że jest jesień? – spadają liście z drzew, dni coraz krótsze, etc.

Powtórzcie teraz rymowankę „Wiosna, lato, jesień, zima – gdy jedna pora roku się kończy, to druga zaczyna”. Z jaką porą roku kojarzy Wam się kolor zielony? – z wiosną. A żółty? – z latem. A niebieski? – z zimą. A czerwony? – z jesienią. Świetnie.

Posłuchajcie teraz piosenki o czterech porach roku. tutaj (kliknij)


Teraz mam kilka pytań do piosenki:

Czy piosenka ma refren?

Ile ma zwrotek?

O czym była piosenka?

Jak wyglądały pory roku?

Posłuchajcie jeszcze raz piosenki, przy zwrotkach możecie tańczyć a podczas refrenu wyklaskujcie rytm. Spróbujecie zaśpiewać refren? Świetnie!

Teraz posłuchamy innej muzyki, jest to muzyka klasyczna. tutaj (kliknij)


Możecie zatańczyć dowolnie do tej muzyki.

Otwieramy karty pracy cz.1 na stronie 86 (sześciolatki), obejrzyjcie obrazek, opowiedzcie co się na nim dzieje, wskażcie przedmioty w których słyszycie głoskę i. Spróbujcie wspólnie z rodzicem przeczytać tekst. Na stronie 87 nazwijcie obrazki, podajcie pierwsze głoski w ich nazwach i połączcie z literą , którą rozpoczyna się jego nazwa.

Pięciolatki otwierają na stronie 70, nazwijcie zdjęcia, narysujcie pod każdym zdjęciem przedmiot, którego nazwa rozpoczyna się taką samą głoską, jak nazwa zdjęcia. W drugiej części podajcie pierwsze głoski z nazw zdjęć i połączcie je w słowo, co otrzymałeś?

Na koniec krótka gimnastyka: tutaj (kliknij)

 

*************************************************************
 
 Prosimy Rodziców o zabranie z przedszkola Kart pracy dla dzieci! 
 

27.10.2020r.

Dzień dobry Starszaki!

Dzisiaj porozmawiamy o odgłosach dochodzących z domu. Czy wiecie, że każdy budynek ma swoje dźwięki?

Zamknijcie oczy i posłuchajcie, co słyszycie?

Poproście rodziców, aby przeczytali Wam wiersz D. Gellner „Dom”

„Gwiżdże wiatr, szumi wiatr,

Stuka, puka deszcz.

Gra na rynnach, gra na szybach.

A dom?

Dom też gra!

Trzeszczy podłogą i drzwiami, gra krokami na schodach,

Dom gra, gdy śpiewa radio w pokoju lub kapie z kranu woda.”

A teraz mam kilka pytań: jakie odgłosy słyszymy w domu w ten deszczowy dzień? Jakie pomieszczenia znajdują się w domu?

Spróbujmy teraz naśladować odgłosy:

Za oknem – jak wieje wiatr – wiuuuuu, wiuuuu; pada deszcze – kap, kap, kap;

Na klatce schodowej – skrzypiącej podłogi – skrzy, skrzyp; trzeszczących drzwi – iju.., iju…

W łazience – prysznica – szyyyy, szyyy, płukania zębów – gull, gull,

W kuchni – pokrywki podskakującej na garnku – pyr, pyr; gwizdka czajnika – iiiiiii, wody płynącej z kranu – szuu, szuu; miksera - żżżżżżżż;

Świetnie, teraz zróbmy sobie małą gimnastykę przy piosence tutaj (kliknij)


Wspólnie z rodzicem przeczytaj słowo:

DOM

Czy wiesz jakie są rodzaje domów? Jednorodzinne, wieżowce, bloki, bliźniaki.. jest ich bardzo dużo.

Czy znasz nazwę ulicy przy którym znajduje się Twój dom? Jeśli nie, zapytaj Rodziców i postaraj się zapamiętać swój adres.

Otwórz karty pracy cz.1 na stronie 91 (Sześciolatki), oglądnij obrazek domu , wymień części domu, powiedz,

co znajduje się w piwnicy, na parterze, na pierwszym piętrze i na strychu. Dokończ kolorować obrazek.

Pięciolatki karty pracy cz.1 otwórzcie na stronie 71, obejrzyjcie zdjęcia domów, pokolorujcie ramkę

tego zdjęcia, na którym jest dom najbardziej podobny do Twojego domu.

Praca plastyczna:

Dzisiaj mamy jeszcze jedno zadanie: na kartce z bloku narysuj kontury swojego domu

a następnie z kolorowego papieru, gazety lub szarego papieru wytnij i naklej okna, drzwi, komin.

W wolnym czasie Sześciolatki mogą poćwiczyć pisanie litery i w kartach pracy na stronie 89.

Pamiętajcie, że zaczynamy pisanie od góry! Z kolei Pięciolatki mogę potrenować rysowanie szlaczków na stronie 69.

Powodzenia!

 ********************************************************

Język angielski.

27.10.2020r.

Hello, hello!

Na wstępie powitajmy się naszą piosenką tutaj (kliknij)

Ostatnio rozmawialiśmy o owocach i warzywach, mam nadzieję, że pamiętacie a jeśli nie to Steve i Maggie

Wam przypomną, obejrzyjcie film i powtórzcie nazwy wybranych owoców i warzyw: tutaj (kliknij)


Mam nadzieję, że Wam się podobało? Teraz zaśpiewajcie piosenkę o owocach, pamiętacie?

Are you hungry? Yes, I am! tutaj (kliknij)


Mmm, może macie teraz ochotę na jakiś owoc?

Have fun and bye bye!

 

****************************************************** 

26.10.2020r.

Prosimy Rodziców o zabranie z przedszkola Kart pracy dla dzieci! 

 

Dzień dobry Piąteczki!

Dzisiejsze zajęcia rozpoczynamy od zabawy ruchowej z wierszem M. Barańskiej „O częściach ciała”, poproście rodziców o przeczytanie i wspólnie wykonujcie opisane w nim ruchy i wskazujcie wymienione części ciała.

Zaczynamy już zabawę! Ucho lewe, ucho prawe, lewe oko, prawe oko i poskaczmy tak wysoko! Hop,hop,hop!”

Posłuchajcie teraz uważnie wiersza H. Ożogowskiej „Krawcowa”

Kto sukienkę uszył Hani?

Kto przerobił ten kaftanik?

Kto paltocik zreperował?

Wiemy! Wiemy! To krawcowa!

Ma dwie ręce pracowite,

Ma żelazko, naparsteczek,

Ma szufladę pełną nitek,

Szpilek, igieł i szpuleczek.

Nożyczkami ciachu – ciachu!

Na maszynie tur, tur, tur!

Chodźmy do niej, dostaniemy

Pstrych gałganków cały wór!”

Mam teraz kilka pytań: co robi krawcowa? Czego potrzebuje do pracy krawcowa? Gdyby krawcowej rozsypały się igły, to jak łatwo mogłaby je zebrać? Czy znacie inne igły? (Ma je sosna, mają inne drzewa iglaste; są przy strzykawce, ma igły też jeż).

Podzielmy teraz słowo igła na sylaby: i – gła oraz na głoski: i – g – ł – a

Co słyszycie na początku słowa igła?

Tak, i! Chyba już się domyślacie jaką literę dzisiaj poznamy!

Obejrzyjcie teraz film:tutaj (kliknij)


 

Jakie zapamiętaliście słowa rozpoczynające się głoską i? (irys, Indianin, imbir)

Spróbujcie teraz poszukać słów, które kończą się na głoskę i (ślimaki, wargi, nogi).

Świetnie Wam idzie. Zróbmy sobie teraz przerwę i zabawmy się w „Szycie na maszynie”. Poszukajcie w domu skakanki lub sznurka, może być też szalik, rozłóżcie na podłodze i przeskakujcie z jednej strony na druga obunóż – naśladujcie szycie na maszynie. Może rodzice też z Wami poskaczą

Mam dla Was jeszcze jeden film o nowej literce, obejrzyjcie: tutaj (kliknij)


 

Jeśli macie w domu zeszyt w linie możecie napisać kilka linijek literki i, ewentualnie poproście rodziców o wydrukowanie karty, tam również możesz poćwicz pisanie litery i. Pamiętajcie, że literę i zaczynamy pisać od góry! tutaj (kliknij)


Powodzenia!

 

 

****************************************************

Piątek 23.10.20

 

Witajcie drogie Piąteczki.

 

Dzisiaj porozmawiamy sobie o Waszych pieskach i o pieskach, które pracują dla ludzi.

 

Obejrzyjcie film (tutaj kliknij)

 

Posłuchajcie wiersza, poproście rodziców o przeczytanie.

 

R. M. Groński   Bardzo zajęte psy.

 

Dziś mówi się – i pisze

(bo jest cierpliwy papier),

że z psów pożytku nie ma –

pies to je i chrapie.

„Co? Pies pracuje? Żarty!

To wałkoń i ladaco…”

Przepraszam,

mogę wskazać

na psy zajęte pracą.

Kiedy w górach na turystów

z hukiem zwali się lawina,

kto spod śniegu ich wykopie?

Zapytajcie bernardyna…

Niewidomy na spacerze

ostukuje laską chodnik…

Towarzyszy jemu wiernie

tresowany pies – przewodnik.

Złodziej ukrył łup w zaroślach,

ze zwinności swoich nóg rad…

Lecz owczarek policyjny

znalazł to, co złodziej skradł.

Tam gdzie wiecznie śnieg się bieli,

lśnią polarnej zorzy blaski,

psie zaprzęgi ciągną sanie.

To psy husky (czytaj: haski).

Przykładów dalszych setka

pod pióro mi się ciśnie.

O ciężkiej pracy piesków

wstyd mówić lekkomyślnie.

Gdy zdarzy się pies – nierób,

co pracą się nie trudzi –

pies taki najwyraźniej

wziął wzór z niektórych ludzi!

 

Zobaczcie do książki na str.27 i powiedzcie jak psy pomagają ludziom. tutaj (kliknij)

 

Na dole strony możecie zobaczyć jak należy zachować się podczas ataku psa. Z pomocą rodziców możecie go poćwiczyć.

Stajecie w miejscu, robicie lekki rozkrok i ustawiacie się bokiem do nadbiegającego psa. Następnie kładziecie się na podłodze w pozycji żółwika, z rękami ułożonymi

na karku.

Teraz krótka gimnastyka przed dalsza pracą NAJPIERW SKŁON tutaj (kliknij)

 

Zapraszam do pracy plastycznej.

 

Potrzebna będzie Wam rurka od papieru toaletowego, czarna farba, czarna i biała kartka z bloku technicznego, nożyczki i klej.

Najpierw pomalujcie rurkę na czarno, kiedy wyschnie zagnijcie ją od góry tak aby powstały uszy. Następnie z czarnego papieru wytnijcie ogon kotka, a z białego wąsy i oczy kotka. Doklejcie je do rurki. Możecie narysować pisakiem nosek i źrenice w oczach.

 

Powodzenia.