CZWÓRECZKI

EDUKACJA NA ODLEGŁOŚĆ        

 

W razie pytań prosimy Rodziców o kontakt tel. wychowawca Renata Krakowiak 509 397 915

 

*************************** 

Piątek 16.04.21r.

Temat : Teatr lalek.

1. Posłuchajcie wiersza o teatrze Wojciecha Próchniewicza.

Siedzę cichutko obok taty,

w miękkim fotelu, w ósmym rzędzie,
czekam by zgasły roje świateł i myślę fajnie będzie;

 

Już ciemno, ściskam dłonie w pięści.

wolno rozsuwa się kurtyna...,

widzę zamczysko, księżyc w pełni...

tutaj bajka się zaczyna.

 

Wszystko się potem dobrze kończy,

 oklaski to najlepszy dowód.

A ja już sobie postanawiam do tego miejsca wrócić znowu.

 

Odpowiedzcie na pytania :

- Co to za miejsce?

- Po co ludzie chodzą do teatru?

- Czy ktoś z Was był w teatrze?

- Jaki to był teatr?

 

2. Mamy różne rodzaje teatrów np. teatr żywego aktora, uliczny, lalkowy, pantomimy, cieni. Dzisiaj dowiecie się na czym polega teatr lalkowy i jakie lalki w nim występują.

https://www.youtube.com/watch?v=azMWu8idFRk

A także teatr cieni.

tutaj(kliknij)

tutaj(kliknij)

 

3. Zadania Mądrej głowy – odpowiedzcie na pytania :

- Kto występuje w teatrze lalkowym? (lalki)
- Jaki to rodzaj teatru gdy grają cienie? (teatr cieni)

- Gdy występujący aktor milczy to o jakiej formie teatralnej mówimy? (pantomima)
- Gdy występują ludzie to taki teatr nazywa się…… (teatr żywego aktora)
- Miejsce w teatrze, gdzie występuje aktor to…… (scena)
- Publiczność siada na…… (widowni)
- Do teatru ubieramy się …… (elegancko)

 

4. Teraz się trochę poruszajcie:  Zabawa muzyczno – ruchowa dla dzieci i rodziców.

tutaj(kliknij)

 

5. Wykonajcie ćwiczenia w KP do druku :

tutaj(kliknij)

kolorowanka do wyboru :

tutaj(kliknij)

tutaj(kliknij)

 

6. Zapraszam Was do zrobienia kukiełki z drewnianej lub plastikowej łyżki, lub pacynki z papieru na palec.

Garść inspiracji :

tutaj(kliknij)

tutaj(kliknij)

tutaj(kliknij)

tutaj(kliknij)

tutaj(kliknij)

tutaj(kliknij)

 

7. Na dobranoc możecie obejrzeć:

Teatrzyk Pacynka w Minitece   Kozucha Kłamczucha  J. Porazińskiej.

tutaj(kiknij)

albo

Przedstawienie pt.  Rzepka  w wykonaniu aktorów.
tutaj(kliknij)


Miłego weekendu! Do zobaczenia!

******************

Czwartek 15.04.21r.

 

Temat : Kto jest wyższy? Kto jest niższy?

Dzisiaj mam dla Was kilka zabaw matematycznych.

1. Pobawcie się w porównywanie wzrostu. Odpowiedzcie na pytania.

- Kto na ogół jest wyższy – król, czy królowa?

- Czy Calineczka była wysoka?

- Pokażcie mi, jacy jesteście wysocy (Dzieci prostują się i stają na palcach).

- Pokażcie mi, jacy jesteście niscy (Dzieci w przysiadzie, opuszczają głowy).

- Możecie porównać się wzrostem z domownikami.

 

2. Posłuchajcie tekstów zadań i odpowiedzcie na pytania.

Kubuś Puchatek miał trzy słoiki miodu. Prosiaczek przyniósł mu jeszcze dwa słoiki. Ile słoików miał razem Kubuś Puchatek?

 

Jaś dostał od mamy cztery pierniki. Małgosia dostała od mamy trzy pierniki. Ile pierników mieli razem?

 

Czerwony Kapturek zerwał sześć stokrotek dla babci. Potem dziewczynka zobaczyła jeszcze dwie stokrotki i też je zerwała. Ile razem miała stokrotek?

 

Kopciuszek przyszył sześć różyczek przy dekolcie sukni balowej jednej z córek macochy. Na dole sukni przyszył cztery różyczki. Ile różyczek razem przyszył Kopciuszek?

 

3. Zabawa z woreczkami.

Rzucajcie woreczkiem według poleceń :

- Rzućcie go za siebie.

- Rzućcie go przed siebie.

- Rzućcie go po swojej lewej stronie.

- Rzućcie go po swojej prawej stronie.

 

4. Teraz trochę się poruszajcie: Rytmiczna rozgrzewka w podskokach.tutaj(kliknij)

 

5. Aktorzy ćwiczą dykcję – dzisiaj również poćwiczcie wyraźne mówienie i wykonujcie polecenia rodzica :

- malowanie sufitu – „głaskanie” podniebienia językiem

- lody – oblizywanie ust

- zabawa w chowanego – język za zębami i przed nimi

- kotki – naśladowanie chłeptania mleczka

 

 

A teraz spróbujcie wypowiadać trudne zdania :

- Chrząszcz brzmi w trzcinie.

- Stół z powyłamywanymi nogami.

- Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego.

- Na wysokiej górze rosło drzewo duże, nazywało się : apli papli biten blau. Kto tego nie powtórzy, ten smacznie będzie spał.

 

6. Obejrzyjcie krótki film pt. Teatr – rodzaje teatru, lalki teatralne. Film opowiada o budowie teatru, jego rodzajach, lalkach, kostiumach, pracownikach, itp.

tutaj(kliknij)

 

7. Wykonajcie ćwiczenia w KP do druku :

tutaj(kliknij)

tutaj(kliknij)

 

8. Zaśpiewajcie piosenkę Dziwna chatka.

tutaj(kliknij)

 

9. Zatańczcie tańce Tiki Tiki Room i Zygzak.

tutaj(kliknij)

tutaj(kliknij)

Do jutra dzieciaki!

*****************************************

Hello kids! How are you today?

Na początek jak zawsze piosenka:

tutaj(kliknij)

Ostatnio rozmawialiśmy o zwierzętach na wsi. Przypomnijmy sobie nazwy zwierząt w języku angielskim:

tutaj(kliknij)

Pamiętacie Steve’a and Maggie? Dzisiaj zabiorą Was na wycieczkę do gospodarstwa. Zobaczcie:

tutaj(kliknij)

Na koniec karty pracy do wyboru:

tutaj(kliknij)

Bye! Bye!

****************

Środa 14.04.21r.

 

Kochane dzieci!

Temat : Tajemniczy świat teatru.

1. Zapraszam Was do rozwiązania zagadek tekstowych.

Kto za siedmioma górami i za siedmioma lasami
mieszka w chatynce maleńkiej z siedmioma krasnoludkami?
(Królewna Śnieżka)

 

Powiedz, który to niedźwiadek Prosiaczka jest sąsiadem,
sąsiadem Kłapouchego i Krzysia małego kolegą.
(Kubuś Puchatek)

 

Oni, gdy zabłądzili w lesie, w Baby – Jagi wpadli szpony
przez to, że nadgryźli domek, co z piernika był zrobiony.
(Jaś i Małgosia)

 

Kto na tańce w pałacu czasu miał niewiele?
Kto wybiegając z balu, zgubił pantofelek.
(Kopciuszek)

 

W bajkach wiele robi złego, lubi ogniem ziać,
bo on głównie jest od tego, żeby się go bać.
(smok)

 

Chociaż kłopoty z wilkiem miała,

wyszła z opresji zdrowa i cała.   (Czerwony Kapturek)

 

Choć to nie rolnik, lecz rolę ma.
Często w teatrze lub w filmie gra.
(aktor)

 

Choć nie są żywe, widzowie im brawa biją,

występują w teatrze, chętnie na nie popatrzę. (kukiełki)

 

Zanim się w teatrze zacznie przedstawienie,
co się musi najpierw rozsunąć na scenie?
(kurtyna)

 

Co biją dzieci aktorom,
gdy się w teatrze zbiorą?
(brawa)

 

2. Ćwiczymy pamięć i dykcję, czyli ważne cechy aktora.

Wymawiajcie prawidłowo zdania dotyczące postaci z baśni :

Kot w butach lubił łowić ryby.

Śnieżka połknęła kawałek jabłka, które utknęło jej w przełyku.

Kopciuszek był bardzo uczynną dziewczynką.

Smok Wawelski mieszkał w jamie pod Wawelem.

Czerwony ludek to krasnoludki.

Straszne straszydło mieszkało w strasznym zamku.

 

 

3. Oglądnijcie film Jak powstaje spektakl teatralny?

tutaj(kliknij)

 

4. Odpowiedzcie na pytania :

- Gdzie występują aktorzy?

- Kto w teatrze przygotowuje dekoracje zwane scenografią?

- Gdzie siedzą widzowie?

- Co muszą mieć widzowie, żeby mogli wejść na widownię?

- Gdzie kupują bilety?

- Co się znajduje w teatrze? (scena, widownia, kurtyna)

 

5. Teraz się trochę poruszajcie przy Zumba Kids – Electronic Song.

tutaj(kliknij)

 

6. Wykonajcie ćwiczenia w KP do druku :

tutaj(kliknij)

tutaj(kliknij) kolorowanka do wyboru

 

7. Na koniec zapraszam Was na gimnastykę WF w domu odc.4 i 6 kids.

tutaj(kliknij)

tutaj(kliknij)

 

8. Dla chętnych dzieci pomysł na zrobienie teatrzyku cieni :

tutaj(kliknij)

 

Miłej zabawy!

**************

Wtorek 13.04.21r

Witajcie dzieci!

Temat dnia : Dziwna chatka.

1. Posłuchajcie piosenki Dziwna chatka.

tutaj(kliknij)

Stała w lesie dziwna chatka,

niezwykle bajkowa,

bo nie była murowana,

tylko piernikowa.

Ref.: Daszek z marcepanu,

a ściany z cukierków,

komin z czekolady,

a okna z wafelków. (bis)

Kto w tym domku może mieszkać?

Chyba Baba – Jaga!

Może się poczęstujemy,

ale czy wypada?

Nagle drzwi się otworzyły,

wyszła starsza pani,

zamiast ciastek dała dzieciom

jogurt z malinami!

Odpowiedzcie na pytania :

- Jak wyglądała chatka?

- Kto według baśni mieszkał w takiej chatce?

- Kto mieszkał w tej chatce w piosence?

 

2. Pobawcie się do piosenki Dziwna chatka według instrukcji.

tutaj(kliknij)

Stała w lesie dziwna chatka,

niezwykle bajkowa,

bo nie była murowana,

tylko piernikowa.

przez chwilę stoją na jednej nodze,

rozkładają ręce na boki,

wykonują palcem wskazującym gest przeczenia,

głaszczą się po brzuchu,

Ref.: Daszek z marcepanu

a ściany z cukierków,

komin z czekolady,

a okna z wafelków.

opierają ręce na biodrach,

wykonują rytmiczne półobroty,

Kto w tym domku może mieszkać?

Chyba Baba – Jaga!

Może się poczęstujemy,

ale czy wypada?

Nagle drzwi się otworzyły,

wyszła starsza pani,

zamiast ciastek dała dzieciom

jogurt z malinami!    

przykładają dłonie do policzków,

rozkładają ręce na boki,

głaszczą się po brzuchu,

rozkładają ręce na boki,

zgiętą rękę przesuwają do siebie,

kłaniają się,

wyciągają ręce przed siebie,głaszczą się po brzuchu.

                       

 

3. Młodsze dzieci wykonajcie ćwiczenia w KP na s. 35.

Starsze dzieci wykonajcie ćwiczenia w KP do druku :

tutaj(kliknij)    

tutaj(kliknij)

 

4. Opowiedzcie Jak wygląda zamek? (Dzieci podają propozycje wyglądu zamku. Określają, kto w takim zamku mieszkał).

 

5. Posłuchajcie wiersza D. Gellner Śmieszny zamek.

W ciemnym kącie pełnym kurzu,

śmieszny zamek jest na wzgórzu,

wszyscy, którzy w nim mieszkali,

dawno gdzieś pouciekali.

więc na starej wisi bramie

ogłoszenie w złotej ramie :

ZATRUDNIMY :

1. Tłum rycerzy

2. Smoka, który zęby szczerzy

3. Pazia

4. Króla

5. I królową!

I zaczniemy bajkę nową!

 

Odpowiedzcie na pytania :

- Gdzie był zamek?

- Czy ktoś w nim mieszkał?

- Jak mógłby wyglądać taki opuszczony, śmieszny zamek?

- Co znajdowało się na bramie?

- Kogo chciano zatrudnić?

 

6. A teraz zabawa Poruszam się jak...

Naśladujcie ruchy postaci, które chciano zatrudnić w zamku (poruszają się dostojnie jak król lub królowa; syczą i szczerzą zęby jak smok, poruszają się sztywno jak rycerze…).

 

7. Namalujcie farbami ilustrację do wiersza D. Gellner Śmieszny zamek.

Do jutra, pa,pa.

************************

Hello children!

Powitajmy się piosenką:

tutaj(kliknij)

Przypomnij sobie zabawę z liczeniem:

tutaj(kliknij)

Dzisiaj zaczynamy nowy temat. Będziemy rozmawiać o zwierzętach na farmie. Na początek poznajcie nowe słowa, słuchajcie i powtarzajcie:

tutaj(kliknij)

Teraz zapraszam Was do zabawy przy piosence, spróbujcie naśladować dźwięki wydawane przez zwierzęta:

tutaj(kliknij)

Możecie poprosić Rodziców o wydrukowanie kart z nazwami zwierząt, rozetnijcie je i wykorzystajcie do zabawy, np. Co zniknęło? Rozłóżcie 3 wybrane karty, nazwijcie zwierzęta po angielsku, Ty zamknij oczy a w tym czasie Mama lub Tato schowają jedną kartę. Spróbuj zgadnąć co zniknęło. A później zamiana ról.

Tutaj znajdziecie karty:

tutaj(kliknij)

Have fun!

*******************

Poniedziałek 12.04.21r.

Kochane dzieci!

W tym tygodniu będziemy mówić o teatrze.

Temat dnia : Odwiedziny w teatrze.

1. Mam dla Was zagadkę :

 

Jak się nazywa taki budynek, w którym zobaczysz scenę, kurtynę ?
Krzesła tam stoją rząd za rzędem, a ja tam bajkę oglądać będę. (teatr)

theater stage with red curtain 43605 562

 

2. Posłuchajcie wiersza J. Koczanowskiej Teatr.

Teatr to miejsce jest niezwykłe,

zaczarowana każda chwila,

kurtyna w górę się unosi

i przedstawienie rozpoczyna.

 

Na scenie dzieją się historie

wesołe, smutne, zagadkowe,

można do kraju baśni trafić

i poznać światy całkiem nowe.

 

Można się wzruszyć, rozweselić,

nauczyć wielu mądrych rzeczy,

uważnie patrzeć, pilnie słuchać,

ciekawym być i bardzo grzecznym.

 

Odpowiedzcie na pytania :

- Jakim miejscem jest teatr?

- Co dzieje się na scenie?

- Co nam daje teatr?

- Jak należy zachowywać się w teatrze?

 

3. Teraz się troszkę poruszajcie Zumba Kids :

tutaj(kliknij)

 

4. Oglądnijcie dwa krótkie filmy : Z wizytą w teatrze lalek i Lalki w teatrze.

tutaj(kliknij)

tutaj(kliknij)

 

5. Młodsze dzieci wykonajcie ćwiczenia w KP na s. 34.

Starsze dzieci wykonajcie ćwiczenia w KP do druku :

tutaj(kliknij)  Pokoloruj obrazek

tutaj(kliknij)  Połącz ze sobą takie same obrazki

tutaj(kliknij)  Rysuj po śladzie

 

6. Zapraszam Was na gimnastykę FIT KIDS - trening ogólnorozwojowy dla 4-5 latków.

tutaj(kliknij)

 

Pozdrawiam ! Miłej zabawy!

***************************

Piątek 9.04.2021r

Temat : W wiejskiej zagrodzie.

Dzień dobry dzieci!

1. Mam dla Was dzisiaj ciekawe zagadki tekstowe o zwierzętach wiejskich.

Po podwórku sobie chodzi
i kurczęta żółte wodzi. ... ( kura)

 

Często wołam: be, be, be.
Czy ktoś wełnę moją chce? (owca)

 

Nad rzeczułką wartką,
kto to drepce z dziatwą?
Żółte nóżki ma.
Gę, gę, gę, gę, ga! ... (gęś)

 

Nie czuj przy niej żadnej trwogi,

choć kopyta ma i rogi.

Jej braciszka dobrze znasz,

to Matołek słynny nasz. (koza)

 

Ma ryjek różowy

I małe kopytka

Wszystko ładnie zjada

Ze swego korytka (świnka)

 

Je trawę na łące,

Czasem łaty ma

A gdy rolnik ją wydoi,

To mu mleko da (krowa)

 

Nie pieje, nie gdacze,

Tylko głośno kwacze.

Po stawie pływa.

Jak się nazywa? (kaczka)

 

Latem krążę, ile sił,
zbieram z kwiatów
złoty pył (pszczoła)

 

Po odgadnięciu zagadek powiedzcie :

- Jak wyglądają te zwierzęta?

- Które zwierzęta mają dwie, a które cztery nogi?

- Które mają rogi?

- Jak poruszają się ptaki i inne zwierzęta?

- Co nam dają te zwierzęta? – pomogą Wam w tym poniższe obrazki.

tutaj(kliknij) krowa

tutaj(kliknij) gęś

tutaj(kliknij) kura

tutaj(kliknij) owca

tutaj(kliknij) świnia

tutaj(kliknij) kaczka

tutaj(kliknij) pszczoła

 

2. Możecie obejrzeć śmieszny filmik o tym gdzie mieszkają te zwierzęta:

tutaj(kliknij)

 

3. Zapraszam Was do posłuchania bajeczki ortofonicznej W zagrodzie Małgosi.

Naśladujcie odgłosy zwierząt.

Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi
Każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: hau, hau, hau,
Kotek miauczy: miau, miau, miau,
Kura gdacze: kod, ko, dak
Kaczka kwacze: kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga: gę, gę, gę
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: be, be, be,
Koza meczy: me, me, me,
Indor  gulgocze: gul, gul, gul
Krowa ryczy: mu, mu, mu,
Konik parska: prr, prr, prr
A pies warczy: wrr, wrr, wrr.
I tak gra orkiestra ta, aż  Małgosia jeść im da.

 

4. Młodsze dzieci KP do wydrukowania:

Puzzle - pokolorujcie je, wytnijcie, ułóżcie a następnie naklejcie na kartkę: 

tutaj(kliknij)

(Aby wydrukować karty pracy należy użyć kombinacji ctrl+p)

Starsze dzieci ćwiczenia w KP na s.78, 79, 80.

 

5. A teraz trochę się poruszajcie Najpierw skłon:

tutaj(kliknij)

 

6. Wykonajcie maskę wybranego zwierzątka wiejskiego z talerzyka papierowego.

krowa

7. Dla chętnych dzieci (tak dla przypomnienia) film edukacyjny Zwierzęta w gospodarstwie rolnym na wsi, do obejrzenia pod tym linkiem:

tutaj(kliknij)

Pozdrawiam Was!

 

*********************

Czwartek 8.04.2021r.

 

Temat: Zabawy z figurami

Witajcie dzieciaki.

 

Dziś chciałam zaprosić Was do zabaw z figurami. Podczas nich potrzebne będą:

Zestaw figur oraz kartoniki, które możecie wydrukować lub też sami bądź z pomocą rodzica wykonać. Tutaj link, który posłuży Wam do wydrukowania albo jako wzór: Figury i kartoniki

Zaczynamy!

 

1. Na początek gimnastyka mózgu i ćwiczenie o nazwie „Słoń”.

Wyciągnijcie lewą rękę w przód, grzbietem dłoni do góry, głowę połóżcie na ramieniu wyciągniętej ręki, wasze nogi mają być lekko ugięte, zróbcie mały rozkrok. Spróbujcie narysować w powietrzu obszerne leniwe ósemki (ucho przyklejone do ramienia). Następnie zróbcie to samo z prawą ręką.

 

2. Po tym krótkim ćwiczeniu czas na zabawy z figurami, które rozwijać będą umiejętność klasyfikowania:

Przygotowane figury rozłóżcie przed sobą, i postarajcie się wykonać zadania:

- posegregujcie figury ze względu na kształt: powiedzcie ile jest kół, kwadratów, prostokątów i trójkątów i pokażcie ich liczbę na palcach.

- później w ten sam sposób posegregujcie i policzcie figury według wielkości oraz koloru.

 

3. W dalszej części zabawy chciałabym abyście użyli również kartoników.

Rodzic kładzie przed Wami trzy kartoniki oznaczające wielkość, kolor i kształt i mówi: znajdź małego, żółtego trójkąta. W dalszej części rodzic kładzie tylko wybrane przez siebie kartoniki, nic nie mówiąc, a Wy sami „odczytujecie” z nich informacje i wybieracie odpowiednie figury.

 

4. Pora trochę się poruszać! Odłóżcie figury na bok. (rodzic zabiera z zestawu po jednym rodzaju każdej z figur). Poruszajcie się w rytm dowolnie wybranej muzyki, a na przerwę rodzic podnosić będzie figurę do której wykonać trzeba będzie odpowiednie ćwiczenie:

kwadrat-tupnij nogą

koło-podskocz dwa razy

trójkąt- zrób skłon

prostokąt- klaśnij raz

 

5. Teraz policzymy dźwięki. Rodzic będzie klaskał, a wy ułóżcie tyle figur ile uderzeń usłyszeliście.

 

6. Na koniec poćwiczcie pamięć. Rodzic posługując się waszymi figurami układa z nich wzór. Przyjrzyjcie im się przez chwilę, postarajcie zapamiętać ich układ, a później ułóżcie sami od nowa taki sam.

Link do przykładowych wzorów: tutaj(kliknij)

 

7. Młodsze dzieci proszę o wykonanie ćwiczeń w kartach pracy do druku: tutaj(kliknij)  połącz zwierzęta z ich cieniami

tutaj(kliknij)   pokoloruj obrazek

Starsze dzieci o wykonanie ćwiczeń w KP na s. 76, 77.

 

8. A na koniec mam dla Was film Zwierzęta na wsi cz.2 (gdzie mieszkają, co jedzą, co nam dają, zadania).

tutaj(kliknij)

Miłej zabawy.

*********************************

Język angielski 08.04

Hello children!

Przywitajmy się piosenką

tutaj(kliknij)

Ostatnio rozmawialiśmy o wiośnie, dzisiaj dalej jesteśmy w tym temacie. Posłuchajcie piosenki, spróbujcie naśladować i bawić się razem ze śpiewającymi.

tutaj(kliknij)

Zapamiętaliście jakieś oznaki wiosny o których była mowa w piosence?

Wiosna to czas, kiedy wkoło nas jest o wiele bardziej kolorowo niż zimą. Przypomnijmy sobie nazwy kolorów w piosence:

tutaj(kliknij)

Teraz wspólnie z Rodzicami wybierzcie jeden obrazek i pokolorujcie, możecie to robić przy piosence o kolorach.

tutaj(kliknij)

Dla chętnych proponuję wykonanie eksperymentu i wyczarowanie tęczy w domu! Poproście o pomoc Rodziców!

tutaj(kliknij)

Oczywiście jeśli macie ochotę to przyślijcie zdjęcia swoich prac na mój adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Na koniec piosenka

tutaj(kliknij)

Bye! Bye!

***************

Środa 7.04.2021r.

Temat : Zwierzęta wiejskie i ich dzieci.

 

Witam Was Kochani.

 

1. Posłuchajcie uważnie wiersza S. Kraszewskiego Na wiejskim podwórku.

Na podwórko dumne matki prowadziły swoje dziatki:

Krowa – łaciate cielątko,

Koza – rogate koźlątko,

Owca – kudłate jagniątko,

Świnka – różowe prosiątko,

Kurka – pierzaste kurczątko,

Gąska – puchate gąsiątko,

Kaczka – płetwiaste kaczątko,

Klacz – brązowe źrebiątko.

Każda prowadzi swoje dzieciątko!

 

 

Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka.

Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.

Krowa – łaciate cielątko,

Koza – rogate koźlątko,

Owca – kudłate jagniątko,

Świnka – różowe prosiątko,

Kurka – pierzaste kurczątko,

Gąska – puchate gąsiątko,

Kaczka – płetwiaste kaczątko,

Klacz – brązowe źrebiątko.

Każda zgubiła swoje dzieciątko!

 

Wtem gospodarz konną furką wjechał prosto na podwórko.

Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki.

Lamentują biedne mamy: „Co my teraz robić mamy?”.

Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki:

Krowę – łaciate cielątko,

Kozę – rogate koźlątko,

Owcę – kudłate jagniątko,

Świnkę – różowe prosiątko,

Kurkę – pierzaste kurczątko,

Gąskę – puchate gąsiątko,

Kaczkę – płetwiaste kaczątko,

Klacz – brązowe źrebiątko.

Znalazło mamę każde dzieciątko.

 

Po wysłuchaniu wiersza odpowiedzcie na pytania :

- Wymieńcie zwierzęta, które wystąpiły w wierszu. Nazwijcie dzieci tych zwierząt.

- Co przydarzyło się zwierzętom?

- Kto spowodował kłopoty?

- Co zrobił gospodarz?

 

2. Wysłuchajcie odgłosów zwierząt z wiejskiego podwórka i spróbujcie je odgadnąć.

tutaj(kliknij)

 

3. Teraz pora na zabawę w zwierzęta wiejskie!

Naśladujcie chód oraz odgłos wybranego zwierzątka wiejskiego. Zadaniem rodzica jest odgadnąć, jakie zwierzę naśladujecie.

 

4. Młodsze dzieci proszę o wykonanie ćwiczeń w kartach pracy do druku:                  

tutaj(kliknij) połącz w pary

tutaj(kliknij) znajdź różnice

Starsze dzieci zróbcie ćwiczenia w KP na s. 73, 74, 75.

 

5. Zapraszam Was na domową gimnastykę.

tutaj(kliknij)

 

6. Mam dla Was jeszcze film Zwierzęta na wsi cz.1 (odgłosy, zagadki, zadania)

tutaj(kliknij)  

 

Do jutra dzieciaki.

*******************************

Wtorek 6.04.2021r

Kochane dzieci! Mam nadzieję, że miło spędziliście święta.

Temat: Mieszkańcy wiejskiego podwórka.

 

1. Dzisiaj posłuchajcie piosenki Dziadek fajną farmę miał i spróbujcie ją zaśpiewać naśladując głosy zwierząt.

tutaj(kliknij)

Dziadek fajną farmę miał, ijaijaoooo,

Kurki na niej hodował, ijaijaoooo,

Kurki koko tu i koko tam,

Ko tu, ko tam, ciągle tylko koko,

Dziadek fajną farmę miał, ijaijaoooo.

 

Dziadek fajną farmę miał, ijaijaoooo.

Krówki na niej hodował, ijaijaoooo,

Krówki muu tu i muu tam,

Mu tu, mu tam, ciągle tylko muu.

Kurki koko tu i koko tam,

Ko tu, ko tam, ciągle tylko koko,

Dziadek fajną farmę miał, ijaijaoooo.

 

Dziadek fajną farmę miał, ijaijaoooo,

Świnkę na niej hodował, ijaijaoooo,

Świnka chrumchrum tu i chrumchrum tam,

Chrum tu, chrum tam,

ciągle tylko chrum chrum.

Krówki muu tu i muu tam,

Mu tu, mu tam,

ciągle tylko muu.

Kurki koko tu i koko tam,

Ko tu, ko tam,

ciągle tylko koko,

Dziadek fajną farmę miał, ijaijaoooo.

 

Dziadek fajną farmę miał, ijaijaoooo

Kaczki na niej hodował, ijaijaoooo,

Kaczki kwakwa tu i kwakwa tam,

Kwa tu, kwa tam,

ciągle tylko kwaaa.

Świnka chrumchrum tu i chrumchrum tam,

Chrum tu, chrum tam,

ciągle tylko chrum.

Krówki muu tu i muu tam,

Mu tu, mu tam,

ciągle tylko muu.

Kurki koko tu i koko tam,

Ko tu, ko tam,

ciągle tylko koko,

Dziadek fajną farmę miał, ijaijaoooo.

 

2. Odpowiedzcie na pytania:

- Jakie zwierzęta hodował dziadek na farmie?

- Gdzie mieszkają zwierzęta, o których jest mowa w piosence?

- Jakie wiejskie zwierzęta jeszcze znacie?

- Podzielcie nazwy zwierząt na sylaby.

 

3. Młodsze dzieci wykonajcie ćwiczenia w KP na s. 30, 31.

   Starsze dzieci ćwiczenia w KP na s. 70, 71, 72.

 

4. A teraz zatańczcie Taniec Zygzak

tutaj(kliknij)

tutaj(kliknij)

 

5. Praca plastyczna – orgiami z kółek: Proponuję Wam wykonanie zwierzątek z wiejskiego podwórka za pomocą kolorowych kółek różnej wielkości:

tutaj(kliknij)

*****************************

Welcome kids!

Na początku zabawa przy piosence:

tutaj(kliknij)

It’s spring! Jest wiosna! Poznajmy słowa z nią związane. Oto prezentacja dla Was:

tutaj(kliknij)

A teraz zabawmy się przy piosence

tutaj(kliknij)

Wiosna to idealny czas na spacery. Jeśli pogoda pozwala wybierzcie się wspólnie z rodzicami na „The spring trip” i utrwalajcie słownictwo związane z wiosną (ladybug, grass, sun, flowers, butterfly). Jeśli uda Wam się coś znaleźć możecie zrobić zdjęcie i przesłać je do mnie, będzie mi bardzo miło.

A teraz „how to draw a ladybug”

tutaj(kliknij)

Czekam na Wasze zdjęcia ze spaceru lub obrazki biedronek! (mój adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript." style="color: #3366ff;">Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.)

 

Have fun! 

 ***********************

Piątek 2.04.21r

Temat : Pisanki,  kraszanki, jajka malowane.

Kochani!

1.Poproście rodziców, aby przeczytali Wam wiersz  Wielkanocne jajka  K. Wójcik – Bożętka.

Wielkanocne jajko na stole mym gości,

Bo to symbol życia, wiosny i radości.

Jest też ślicznych jajek bez liku

W wielkanocnym twoim koszyku.

Gładkie, wielobarwne, pstrokate, pasiaste,

Każde ma własne imię, choć każde jest jajkiem.

Są więc jajka pisanki i jajka kraszanki,

Są całe w kolorach jajka oklejanki,

Gotowane w cebuli drapanki brązowe

I wydmuszki wzorzyste, lekkie wyjątkowo.

Stada kur pracowicie zniosły ich tysiące,

Dziś je maluje blaskiem wielkanocne słońce.

 

Po wysłuchaniu wiersza odpowiedzcie na pytania :

- Kto znosi jaja? (kura, kaczka, gęś, indyczka)

- Co się z nich wykluwa?

- Dlaczego mówi się, że jajko to symbol życia? (z jajka wykluwa się kurczątko)

- Jak były pomalowane jajka?

- Jakie imiona miały jajka?

 

2. Proponuję Wam zabawy i ćwiczenia pod hasłem: Co można zrobić z jajka?

- Oglądanie skorupki jajka.

- Porównywanie ciężaru jajek – surowego i ugotowanego.

- Z czego składa się jajko? Porównywanie wyglądu białka i żółtka w jajkach – surowym i gotowanym.

- Co można zrobić z jajek? Podawanie propozycji (pomalować, ugotować, usmażyć itp.)

 

3. Na rozweselenie zabawa muzyczno – ruchowa A ram sam sam. Link tutaj(kliknij)

 

4. Młodsi wybierzcie sobie obrazek wielkanocny i go pokolorujcie (obrazek do druku)

Link tutaj(kliknij)

a starsi wykonajcie ćwiczenia w KP s.68, 69.

 

5. Na koniec proponuję wykonanie Pisanki wielkanocnej.

Pisankę można wykonać różnymi technikami według wyboru dzieci (ozdabianie wydmuszek lub jajek ugotowanych na twardo):

- przyklejanie na jajku drobnych kawałeczków kolorowej bibułki wg własnego pomysłu

- przyklejanie na jajku rozpłaszczonych kuleczek i wałeczków kolorowej plasteliny

- przyklejanie na jajku małych obrazków wyciętych z kolorowych czasopism, oklejanie pustych miejsc   kolorowym papierem

- przyklejanie na jajku sznureczków powstałych przez zwinięcie pasków kolorowej bibułki

- malowanie jajek farbami, pisakami.

 

6. Dla chętnych dzieci do obejrzenia jeszcze jeden filmik o tradycjach wielkanocnych.

Link tutaj(kliknij)

alleluja

*************************

Czwartek 1.04.2021r

Temat : Liczenie pisanek.

Witajcie Kochani.

1. Dziś zabawy matematyczne z wykorzystaniem liczmanów – Liczymy pisanki.

(Potrzebne będą Wam liczmany – wycięte z papieru pisanki w różnych kolorach).

Spróbujcie ułożyć za pomocą waszych liczmanów działania do treści, jaką przeczytają Wam rodzice. Odpowiedzcie na pytania.

- W koszyczku były 4 pisanki (układają 4 pisanki). Mama dołożyła jeszcze 6 pisanek (dokładają 6 pisanek). Ile jest teraz pisanek w koszyczku?

- Lenka miała 10 pisanek (układają 10 pisanek). 7 pisanek dała babci i dziadkowi (odsuwają 7 pisanek). Ile pisanek jej zostało?

- Mama pomalowała 3 pisanki (układają 3 pisanki). Tata pomalował 4 pisanki (dokładają 4 pisanki). Ile pisanek pomalowali razem?

- W koszyku było 6 jajek do malowania pisanek (układają 6 pisanek). Przyszedł Krzyś i potłukł 3 jajka (odsuwają 3 jajka). Ile jajek pozostało w koszyku?

2. Ćwiczenie spostrzegawczości – Ukryte pisanki.

Proszę o schowanie w różnych miejscach pisanek z poprzedniej zabawy. Zadaniem dziecka jest znalezienie ukrytych pisanek, określenie w jakich miejscach były one schowane (stosują odpowiednie przyimki np. w, za, nad, pod) i policzenie ile pisanek zostało ukrytych.

 

 

3. Wielkanocni goście – zabawa paluszkowa.

Rodzic mówi rymowankę, dziecko pokazuje odpowiednią liczbę palców i odpowiada na pytania.

Przy wielkanocnym stole pięciu gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało?

Przy wielkanocnym stole czterech gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało?

Przy wielkanocnym stole trzech gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało?

Przy wielkanocnym stole dwóch gości siedziało. Dwóch poszło do domu, to ile zostało?

Przy wielkanocnym stole smutno się zrobiło, bo pyszne śniadanie właśnie się skończyło.

 

4. Posłuchajcie i spróbujcie zaśpiewać piosenkę Święta biją dzwony.

Link: tutaj(kliknij)

Ciasto pachnie na świątecznym obrusie, obrusie

wokół stołu się krzątają mamusie, mamusie.

Wszyscy poważni są tego ranka.

Niech nas rozśmieszy wesoła pisanka.

ref. Święta, święta biją dzwony,

       każdy dzwon jak roztańczony.

       Tańczy, tańczy każdy dzwon

       bim-bam-bom, bim- bam-bom.

Szynka mruga z okrągłego półmiska, półmiska,

tatuś chętnie by z radości zagwizdał, zagwizdał.

Wszyscy poważni są tego ranka.

Niech nas rozśmieszy wesoła pisanka.

ref. Święta, święta biją dzwony,

       każdy dzwon jak roztańczony,

       Tańczy, tańczy każdy dzwon

       bim-bam-bom, bim- bam-bom.

 

5. A teraz zapraszam do zabawy przy muzyce M. Musorgskiego Taniec kurcząt w skorupkach.

Link: tutaj(kliknij)

 

Dzieci zamieniają się w kurczątka, które przy nagraniu muzyki wykluwają się z jajek i wyruszają zwiedzać świat. Dzieci ruchami ciała, mimiką i głosem najpierw naśladują kurczątka zwinięte w jajeczku, następnie wolno zaczynają się poruszać, prostują się, wyciągają łapki i głowy – wykluwają się ze skorupek. Potem wyruszają w drogę, która prowadzi pod górę. Idąc, kołyszą się na boki. Następnie turlają się z górki i trafiają do kurnika, gdzie czeka na nie mama kwoka z pysznym śniadankiem. Następnie dzieci mogą wykonywać własne improwizacje taneczne.

 

6. Na koniec młodsze dzieci proszę o wykonanie ćwiczeń w kartach pracy do druku:                  

Link: tutaj(kliknij)  (kliknij ctrl+p)

Link: tutaj(kliknij   (kliknij ctrl+p)

a starsze dzieci o wykonanie ćwiczeń w KP na s. 66, 67.

 

Miłej zabawy! 

**************************************************

Hello kids? How are you today?

Dzisiaj poznamy kilka wielkanocnych zwyczajów w krajach anglojęzycznych.

Pamiętacie ostatnią piosenkę o wielkanocnym zajączku? Przypomnijmy sobie ją zatem, spróbujcie śpiewać i naśladować zajączka:

Link: tutaj(kliknij)

Wielkanoc już niebawem, w Wielkiej Brytanii dzieci przygotowują się do polowania na czekoladowe jajka ukryte przez wielkanocnego zajączka (Easter bunny). Zabawa ta nazywa się Easter Egg Hunt. Zobaczcie przygody Świnki Peppy i jej przyjaciół:

Link: tutaj(kliknij)

Z jajkami związana jest jeszcze inna zabawa – rolling eggs, czyli dosłownie toczenie jajek. Tradycja ta to nic innego jak turniej w turlaniu jajek z górki. Cała trudność polega na tym, że jajko musi dotrzeć na metę w idealnym stanie. Zwycięża zatem ta osoba, która nie tylko jako pierwsza stoczy jajko, ale i dostarczy je bez naruszenia skorupki. Może spróbujecie w tym roku zabawić się w rollings eggs? Możecie zrobić lekką górkę z koca i pobawić się w domu.

A teraz czas na zabawę przy piosence

Link: tutaj(kliknij)

Na koniec wybierzcie sobie jedną z wielkanocnych kolorowanek. Happy Easter!

Link: tutaj(kliknij)

*******************************

Środa 31.03.2021r

Temat : Śmigus – dyngus.

Dzień dobry kochani!

 

1.Dzisiaj posłuchajcie jak rozumiany był dawniej ten zwyczaj :

Śmigus – dyngus kiedyś były to dwa różne obyczaje wielkanocne. Jednym z nich był dyngus, który polegał na tym, że młodzież chodziła po domach i zbierała datki w postaci jajek, wędlin, ciast itp. Śmigus natomiast miał odmienny charakter i polegał na uderzeniu na szczęście rózgą wierzbową z baziami. Rózga ta była wcześniej święcona w Niedzielę Palmową.

 

Śmigus – dyngus!
Staropolskim obyczajem
w wielkanocny poniedziałek
oblewamy się nawzajem.

Miły zwyczaj śmigus-dyngus!
Bo pośród życzeń radosnych
przynosi nam w podarku
uśmiech kolorowej wiosny.

 

Odpowiedzcie na pytania :

- Co to jest Śmigus – dyngus?

- Co to znaczy staropolski obyczaj?

- Kiedy obchodzi się Śmigus – dyngus?

- Co robimy w lany poniedziałek?

 

2. Dla przypomnienia i utrwalenia film o tradycjach wielkanocnych :

link tutaj(kliknij)

Wiecie już co się wkłada do koszyczka wielkanocnego, a teraz trochę ciekawostek o tym co symbolizują te potrawy:

Jajka są symbolem nowego, rodzącego się życia.

Pisanki dawano je w podarunku, jako dowód życzliwości i sympatii

Chleb symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobie dobrobyt i pomyślność.

Palemka miała chronić ludzi, zwierzęta, domy przed ogniem, czarami i złem tego świata.

Mazurki przywędrowały do nas z kuchni tureckiej. Kunsztownie lukrowane i dekorowane

bakaliami, przypominają wyglądem maleńkie tureckie dywaniki.

Wędlina jest symbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu.

Chrzan jest oznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok.

Sól i pieprz symbolizują oczyszczenie, prostotę i prawdę.

Baranek symbolizuje Chrystusa Odkupiciela. Stawiano go pośrodku stołu, żeby podczas wielkanocnych biesiad i uciech wierni nie zapominali o religijnym charakterze świąt.

Zajączek – obwieszcza wiosenną odnowę. Kiedyś jego wizerunek kojarzono z grzesznikami, którzy odbyli oczyszczającą pokutę. Potem zaczął obdarowywać dzieci łakociami i prezentami.

 

3. Teraz się trochę poruszajcie

link tutaj(kliknij)

 

4. Masażyk według Marty Bogdanowicz do wierszyka Jajko – dzieci siedzą w parach,     jedno z nich zwrócone jest plecami do partnera. Drugie dziecko wykonuje palcami ruchy       w takt mówionego wierszyka.

Jajko

A to co? A to co?

Jajko drogą szło.

Napotkało „patelnicę”

I udaje jajecznicę…

Dziecko

kroczy palcami po plecach kolegi od ich dolnej części aż do czubka głowy

na czubku głowy wykonuje dłonią ruch okrężny, zakończony lekkim stuknięciem palcem

wykonuje wewnętrzną stroną dłoni szybki gładzący ruch – od czubka głowy do dolnej części pleców

  Dzieci wykonują masażyk, kilkakrotnie zamieniając się rolami.


5. Młodsi pokolorujcie pisankę wielkanocną (obrazek do druku)

link tutaj(kliknij)

Starsi zróbcie ćwiczenia w KP na s. 64, 65.

 

6. Magiczne koło – to pomysł na zabawy ruchowe w domu, a więc proszę was abyście się trochę pogimnastykowali.

link(tutaj)

Do jutra dzieciaki! Pa pa! 

************************

Wtorek 30.03.2021r

Temat: Wielkanocny stół.

 

1.Dzisiaj posłuchajcie wiersza E. Stadtmuller Na wielkanocnym stole. 

Link do wiersza: tutaj(kliknij) 

stol

Odpowiedzcie na pytania :

- O jakich świętach jest mowa w wierszu?

- Wymieńcie potrawy wielkanocne, które udało wam się zapamiętać.

- Co powiedział baranek do skłóconych potraw?

- Jakie potrawy z wielkanocnego stołu najbardziej wam smakują?

- Jak myślicie, dlaczego święta wielkanocne obchodzimy wiosną? (budzenie się przyrody, odradzanie się życia, nadzieja na lepsze, nowe dni)

 

2. Posłuchajcie piosenki Pisanki i w wolnym czasie nauczcie się jej.

Link do piosenki: tutaj(kliknij)

Pisanki, pisanki, jajka malowane
nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki jajka kolorowe,
na nich malowane bajki pisankowe.

Na jednej kogucik, a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki, a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance piękne opowiastki.

Po wysłuchaniu piosenki powiedzcie, co było namalowane na pierwszej, drugiej, trzeciej, czwartej i piątej pisance.

 

3. Młodsi wykonajcie ćwiczenie w KP na s.29, a starsi ćwiczenia w KP na s. 62, 63.

 

4. Zatańczcie taniec Tiki Tiki Room.

tutaj(kliknij)

 

5. Mam dla Was do wyboru kilka prac plastycznych związanych ze Świętami Wielkanocnymi. Wykonajcie tą, która Wam się najbardziej podoba.

1.tutaj(kliknij)

2.tutaj(kliknij)

3.tutaj(kliknij)

4.tutaj(kliknij)

 

Miłej zabawy! 

****************************

Język angielski

Hello children! How are you today?

Zacznijmy od piosenki kliknij(tutaj)

 

Zbliżają się Święta Wielkanocne i z tej okazji mam dla Was nowe słówka z tym związane:

Easter – Wielkanoc

Easter eggs – pisanki

Easter basket – koszyk wielkanocny

Bunny – królik

Happy Easter – Wesołych Świąt Wielkanocnych

 

Pobawmy się teraz z króliczkiem w piosence kliknij(tutaj)

 

Pamiętacie jak mówimy jajko po angielsku? Egg! Brawo! Teraz poproście rodziców, aby narysowali Wam szlaczek składający się z 12 jajek, wybierzcie 3 ulubione kredki i pokolorujcie jajka, następnie nazwijcie wszystkie jajka w szeregu, np.: green egg, yellow egg, red egg, green egg, yellow egg, red egg, itd…

Have a nice day and see you soon!

**************************

Poniedziałek 29.03.2021r

Temat: Przygotowania do Świąt Wielkanocnych.

Kochane dzieci!

1. Przed nami Święta Wielkanocne. Z tej okazji mam dla Was kilka zagadek tekstowych:

Jajka malowane różnie ozdabiane. (pisanki)

Mam czerwone nóżki, jestem żółtą kulką, a kiedy dorosnę, to zostanę kurką. (kurczątko)

Żywy biega po łące, a cukrowy bawi się z czekoladowym zającem (baranek)

Lukrowane, cukrem posypane, polane pasmami czekolady te wielkanocne... (baby)       

Ma długie uszy i bardzo zwinnie skacze. Wielkanocne niespodzianki niesie ten zwierzaczek. (zajączek)

Dzielimy się nimi w wielkanocny ranek – z majonezem, chrzanem – bywają też pełne niespodzianek. (jajka)

Wiklinowy, plastikowy odświętnie ozdobiony. Nie jedna pisanka leży w nim obok baranka. (koszyczek)

 

2. Posłuchajcie też ciekawostek o różnych zwyczajach, obrzędach związanych z Wielkanocą.

tutaj(kliknij)

Po obejrzeniu filmiku opowiedzcie o jakich zwyczajach była mowa.

 

3. Mam dla Was także ćwiczenia logorytmiczne z wykorzystaniem wiersza K. Datkun-Czerniak Kurka. Wykonujcie ruchy, o których jest mowa w rymowance powtarzając za rodzicem jej tekst.

   

Kurko, kurko, dwa razy uderzają w ręce partnera z pary,

to twoje podwórko?wykonują obrót wokół własnej osi, 

w lekkim skłonie, za ręką wskazującą kierunek obrotu,

 To moje podwórko wykonują obrót wokół

własnej osi w przeciwnym kierunku,

i to moje piórko! trzy razy klaszczą w dłonie partnera,

Jeśli chcesz – to je bierz! krzyżują ręce, przeciągają się,

Jak chcesz dwa, dam Ci ja.    jak wyżej.

                                               

4. Młodsze dzieci w Kartach Pracy na s. 28 posłuchajcie tekstu czytanego przez osobę dorosłą i narysujcie po śladach rysunki.

Starsze dzieci w Kartach Pracy na s.60 posłuchajcie zagadek jeszcze raz. Odszukajcie w naklejkach obrazki przedstawiające ich rozwiązania i naklejcie je na obrazki pisanek. W KP na s. 61 narysujcie po śladach rysunków bez odrywania kredki od kartki.

 

5. Zapraszam Was na domową gimnastykę:

tutaj(kliknij)

 Pozdrawiam